Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/49557
Title: | Özel ve resmi okulöncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş çocuklarının yaratıcılıklarının bazı değişkenler açısından incelenmesi | Authors: | Deveci, Nasibe Dursun | Advisors: | Kapıkıran, Necla | Keywords: | Eğitim ve Öğretim Education and Training |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi | Abstract: | Bu araştırmanın amacı, okul öncesi dönemdeki çocukların yaratıcılıklarının anne - babanın problem çözme yaklaşımları ve anne-baba tutumları ilişkisini araştırmaktır. Araştırmanın örneklemi altı yaşındaki 80 çocuk ( 40 kız ve 40 erkek) ve 80 anne,77 baba; çocukların 40 tanesi özel anasınıfı ve 40 tanesi devlet anasmıfındandır. Çocukların yaratıcılıklarım ölçmek için Torrance Yaratıcı Düşünce Testi (TYDT,Torrance,1974), anne ve babaların problem çözmelerini ölçmek için Problem Çözme Envanteri ( Heppner ve Petersen, 1982); anne ve baba tutumlarım belirlemek için Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutumu Envanteri ( PARI) ( Schaefer ve Bell, 195 8) kullanılmıştır. Veriler, SPSS paket programı (SPSS:11.01) kullanılarak aşamalı regresyon analizi (stepwise) ile değerlendirilmiştir. En önemli bulgulardan biri, annelerin demokratik tutumlarının çocukların yaratıcılıklarının orijinallik, esneklik ve akıcılık boyutlarını etkilediği saptanmıştır. Babaların yetkeci tutumları çocukların yaratıcılıklarının orijinallik boyutunu olumsuz olarak etkilediği kaydedilmiştir. Annelerin ve babaların "kendine güvenli yaklaşımları" çocukların yaratıcılıklarının esneklik ve akıcılık boyutlarını olumlu olarak etkilediği saptanmıştır.Dahası, babaların değerlendirici ve kaçıngan yaklaşımları çocukların yaratıcılıklanmn akıcılık boyutunu düşürmektedir.Ancak, babaların aceleci yaklaşım puanlan çocukların yaratıcılıklarının orijinallik boyutunu yükseltmektedir.Çocukların yaratıcılık ve cinsiyetleri arasında ise, araştırmacı erkek çocukların yaratıcılığın orijinallik ve akıcılık boyutlarında kızlardan daha yaratıcı olduklarını saptamıştır.Sonuç olarak, özel anasınıfına devam eden öğrencilerin resmi anasınıfına devam eden öğrencilerinden yaratıcılığın orijinallik, esneklik ve akıcılık boyutlarında daha yaratıcı oldukları saptanmıştır. SUMMARY The purpose of this study was to investigate the relationships between creativity and problem solving skills of mothers and fathers. Also, the relationship between creativity and the attitudes of mothers-fathers toward child rearing was examined. The participant of this study consisted of 80 children ( 40 females and 40 males) who were six years old and their mothers ( 80 mothers) and fathers (77 fathers). 40 of these children were chosen from public kindergarten school and 40 of the from private kindergarten schools. To measure the children's creativity, the TCTT( Torrance, 1974) was used. For determining the problem solving skills of mothers and fathers, the " Problem Solving Invntory" ( Heppner and Petersen, 1982) and for measuring the mothers and fathers' attitudes toward child-rearing the " Parental Attitude Research Insrument" (Schaefer and Bell, 1958) were utilized.Data were analyzed by using the SPSS(1 1.01) packet programme. The stepwise regression was run. The most important findings of the study were that orginality, flexibility and fluency dimensions of children's creativity were influenced by their mother's democratic attitude towards child-rearing. The orginality dimension of the children's creativity decreased by their father's authoritarian attitude toward child-rearing. In regard to mother's and father's approach to problem solving, fathers who were confident in their approach to problem solving skills positively affected the flexibility and flency dimensions of children's creativiyty. Moreover, fathers' use of evaluative and avoidable problem solving approaches significantly decreased the fluency dimensions of children's creativity.IV However, fathers' hurried approach significantly increased the children's originality dimension of their creativity. With respect to the relationship between children's gender and their level of creativity, the researcher found that male children were more creative in the dimensions of fluency and originality than female children. Finally, the children who attended private kindergartens were more creative in orginality, fluency, and flexibility dimensions of creativity than children of public school kindergarten. |
Description: | Bu tezin, veri tabanı üzerinden yayınlanma izni bulunmamaktadır. Yayınlanma izni olmayan tezlerin basılı kopyalarına Üniversite kütüphaneniz aracılığıyla (TÜBESS üzerinden) erişebilirsiniz. | URI: | https://hdl.handle.net/11499/49557 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Show full item record
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.