Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/49636
Title: İlköğretim IV. sınıf ilimizi ve bölgemizi tanıyalım ünitesinin bilişsel düzeydeki hedef davranışlarına erişisi
Other Titles: The access to the target behaviors of the unit at the cognative level let us be familiar with our province and our region in the IV. classes of the primary school
Authors: Kumral, Orhan
Advisors: Kıran, Hüseyin
Keywords: Eğitim ve Öğretim
Education and Training
Bilişsel davranışlar
Cognitive behaviours
Hedef davranışlar
Target behaviours
Sosyal bilgiler dersi
Social studies course
İlköğretim
Primary education
Publisher: Pamukkale Üniversitesi
Abstract: Araştırma, ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin "ilimizi ve bölgemizi tanıyalım" ünitesindeki bilişsel düzey hedef davranışlarına erişisini ve bu erişinin yerleşim alanlarına göre farklılıklarım belirlemek için yapılmıştır. Elde edilen sonuçlardan, var olan durumun daha gerçekçi şekilde değerlendirilmesi, program değerlendirme ve geliştirme çalışmalarında sonuçlardan yararlanılması umulmaktadır. Araştırmada, tarama (survey) modeli kullanılmıştır. Genel tarama modelinin "ilişkisel taramalar" modeline uygun olarak ön, son ve kalıcılık test sonuçlarına ilişkin farkların bulunmasına dönük bir çalışma yapılmış ayrıca, "tekil taramalar" yoluyla öğretmenlerin görüşleri alınmıştır. Çalışma için oluşturulan test formları il merkezi, ilçe merkezi ve kasaba - köy merkezi olarak seçilen üç farklı yerleşim alanında ön test, son test ve kalıcılık testi şeklinde uygulanmış; sonuçlar SPSS bilgisayar paket programında çözümlenmiştir. Kalıcılık testi sonuçlarının alınmasıyla birlikte ünitenin işlem sürecinde yer alan 4. sınıf öğretmenlerine üç bölüm ve 22 sorudan oluşan anket formu verilmiş ve bu yolla işlem sürecinde karşılaşılan sorunlar, bu sorunların kaynaklan ve çözüm önerileri belirlenmeye çalışılmıştır. Test çözümlemelerinden elde edilen verilere göre öğrenciler, ünite öncesinde illerine ve bölgelerine ait bir takım bilgilerle donanık olarak gelmektedirler. Ancak ünite öncesindeki bu bilgilerde yerleşim alanının yarattığı anlamlı bir fark bulunamamıştır. Ünite sonrası uygulanan son test sonuçlan incelendiğinde, her üç yerleşim alanında belirli bir erişi sağlanmakla birlikte, il merkezinde yaşayan ve öğrenim gören öğrencilerin ilçe merkezinde ve kasaba - köy merkezinde yaşayan ve öğrenim gören öğrencilere oranla; ilçe merkezinde yaşayıp öğrenim gören öğrencilerin de kasaba - köy yerleşiminde yaşayan öğrencilere oranla daha fazla erişi sağladıklan görülmüştür. Ünite sonrası yapılan diğer test olan kalıcılık testinden farklı sonuçlar alınmıştır, öncelikle il merkezinde yaşayan ve öğrenim gören öğrencilerde ünite sonrası yaklaşık bir aylık süre sonunda bilgilerin azalmadığı tam tersine artış gösterdiği görülmüştür. Bununla beraber ilçe merkezinde yaşayan ve öğrenim gören öğrencilerde belirli miktarbilgi kaybı görülürken, kasaba - köy yerleşiminde yaşayan öğrencilerde herhangi bir bilgi kaybına rastlanmamıştır. Bununla beraber, kalıcılık testleri yerleşim alanları arasında değerlendirildiğinde, il merkezinde yaşayan ve öğrenim gören öğrencilerle ilçe merkezi ve kasaba - köy yerleşiminde yaşayıp öğrenim gören öğrenciler arasında anlamlı fark bulunmuş; ilçe merkezinde yaşayıp öğrenim gören öğrencilerle kasaba - köy yerleşiminde yaşayıp öğrenim gören öğrenciler arasında ise anlamlı bir fark bulunamamıştır. Ünitenin işlem sürecine katılan 4. sınıf öğretmenlerine uygulanan anket verilerine göre konu yoğunluğunun etkili öğretimi engellediği, ünitedeki yoğunluğun azaltılarak gezi ve inceleme çalışmalarına daha fazla zaman ayrılması gerektiği; yazılı, görsel ve işitsel malzemenin yokluğunun zaten ezbere dönük olan ünite içeriğinin aktarılmasını zorlaştırdığı yönünde fikirler belirtilmiştir. VI
This study has been made in order to determine the access to the target behaviors of the unit at the cognative level " let us be familiar with our province and our region in the 4th classes of the Primary School and differences in this access according to the regions of settlement. It has been expected from the results obtained to evaluate the existing situation in a more realistic fashion and to make good use of these result in the efforts of evaluating and devalopping the program. In this study, the model of survey has been utilized. In accordance with the model of "relational surveys" of the genaral model of survey, a study turned to find out the differences related to the results of pre, post and lasting test has been carried out and moreover by means of "induvidial surveys", the opinions of the teachers have been taken. The test forms prepared for the study have been applied in the three different areas of settlement chosen as the center of the province the center of the administrative district and the center of small- town, village in the from pre, post and lasting tests. The results obtained have been analyzed in the SPSS package computer program. After having obtained the outputs of the lasting tets, the questionnaire form composed of three parts and of 22 questions have been distributed to the teachers taking place in the process of elaborating the unit and in this way it has been tried to determine the problems encountered during the eleboration of the unit, the origins of these problems and the suggestions put forward for their solution. According to the data obtained from the test analyses, the pupil have been coming to school being equipped whit some kinds of rudimentary knowledge belonging to their province and areas prior to the unit. However, a significant difference cannot be found in this learnnings that the area of settlement has created. When the last results of test applied after the test are examined, although a certain access has been obtained in the three areas of settlement, the pupils living and attending school in the center of the province have obtained more access then the ones living and going to school in the centers of small town and village and the pupils living and going to school in the center VIIof the administrative district than those living and going to school in the settlement of village. Results have been obtained with the lasting test differentey from the test carried out after the unit. First of all, it has been observed that there is no decrease in learnings, on the contrary, an increase in them is visible at the end of about in a month's time after the test in the pupils living and going to school in the center of the province. However, while there is a certain amount of decrease in what is learnt by the pupils living and going to school in center of the addministrative district, any loss of learnnings have not been encountered in the pupils living and going to school in the center of small town and village. But, when the lasting tests have been evaluated between the areas of settlement, a significant diffarence has been found between the pupils living in the center of the province and those who have been living in the center of the district, small town and village. Whereas, any significant different cannot be found between the pupils living and going to school in the center of the district and those living and going to school in the settlement of village. According to the questionnaire data applied to the teachers of the 4th classes taking part in the process of the elaboration of the unit, some opinions in the direction of the fact that the intensity of the matters have been hindering the effective instruction, it is necessary to assing more time to the efforts of reseach by decreasing the intensity in the unit, the lack of visual and auditory meterials make diffucult the transfer of the content of the unit turned in any way to the memorization have been expounded. V11I
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=5T1_CZ5-UGb9QCmoURec4C-zRUFGH2FSIIFnvKEEKkLwjyopYwB1VKh_23o1RopV
https://hdl.handle.net/11499/49636
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

20
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.