Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/49712
Title: Küçük ve ortaboy işletmelerin pazarlama sorunları ve Denizli'de bir uygulama
Other Titles: Small and medium business marketing problems and an aplication at Denizli
Authors: Yücel, Atilla
Advisors: İrmiş, Ayşe
Keywords: İşletme
Business Administration
Denizli
Denizli
KOBİ
Small and Medium Sized Firms
Pazarlama
Marketing
Publisher: Pamukkale Üniversitesi
Abstract: II 1970'li yılların sonuna kadar sanayileşmenin vazgeçilmez unsuru olarak kabul gören büyük ölçekli firmalar ve bunun temel dayanağı olan ölçek ekonomileri kavramı yerini; I980'li yıllardan itibaren, temelinde değişikliklere ve yemliklere daha esnek davranabilen Küçük ve Orta boy firmalara bırakmıştır, özellikle 1980'li yıllardan sonra KOBİ'lerin önemi artmış ve "Küçük Güzeldir" görüşü bütün dünyada kabul görmeye başlamıştır. KOBİ'ler bu tarihi süreç içerisinde birçok sorun ile varlıklarım devam ettirmeye çalışmaktadırlar. Finansman, pazarlama, nitelikli eleman, öncelikli sorunlar arasında olmasına rağmen, bize göre en önemli sorun pazarlamadır. Çünkü; işletmelerin varlıklarını devam ettirebilmeleri ürünlerinin satılmasına ve bu satışların devamlılığına bağlıdır. Dünya ekonomisindeki gelişmelere baktığımızda; gerek ülkeler gerekse işletmeler arasındaki savaş, pazar savaşlarıdır. İşletmeler etkin pazarlama yöntemleriyle daha çok pazar payı elde etmek ve müşteri memnuniyeti sağlamak amacına yönelmişlerdir. Pazarlamanın günümüzde bu kadar önem kazanması sonucu KOBİ'lerde pazarlama konusunda önemli sorunlar yaşamaktadırlar. Bu nedenlerle bu çalışmanın konusu KOBİ'lerin pazarlama sorunlarının tespitine ve çözümüne yöneliktir.
III Until to the end of 1970s big scaled firms mat are accepted as undispensable element of industrialization and the scaled economies concept which is its basic support; leaves its place to small and medium firms mat can behave flexible to variations and newness. Especially after 1980s the importance of SMB has increased and the view "small is beautifulT has started to accepted all over the world. During this historical process SMBs are trying to continue their existince with a lot of problems. Although, Financing, marketing and qualified staff are priority problems, according to us marketing is the most importand problem. Because the continuing of the existince of the firms are tied to the selling of their produets and the continuing of these sellings. When we look at the development in the world economy, whether the war between countries or organizations is the market wars. Organizations are inclined to grovide. customer pleasure and to have more market share with effective marketing methods. Today as a result of gaining importance of marketing, SMBs are being experienced big problems about marketing Because of this, the topic of this study is about establishing the problems of marketing and the solutions.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=CG8WvdvvxJP04Unr7Yecf4WlMpL0vm0SbOKnmJxz1K2GWMPqRAX82EeqLYbr57ZD
https://hdl.handle.net/11499/49712
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

110
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.