Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/49868
Title: İşletme yöneticilerinin liderlik davranışlarının iş tatmini üzerine etkileri ve bir uygulama
Other Titles: The Leadership behaviors of the business administrators and the effects on the job satisfaction and case study
Authors: Aksel, İbrahim
Advisors: Bayrak, Sabahat
Keywords: İşletme
Business Administration
Liderlik
Leadership
Yöneticiler
Managers
İş doyumu
Job satisfaction
İşletme yönetimi
Business management
İşletmeler
Businesses
Publisher: Pamukkale Üniversitesi
Abstract: Sanayi devriminden bu yana çalışanların genel yaşayış biçimleri, ihtiyaçları, istek ve arzuları, kültürel seviyeleri vb. gibi birçok etken değiştiği gibi işletmelerin de işleyiş kuralları ve politikaları, çalışanlarına sunduğu imkanlar hatta çalışan-yönetici ilişkileri değişmiştir. Bu gelişmeler işletmelerde liderlere duyulan ihtiyacın şiddetini her zamankinden daha fazla arttırmıştır. Bununla birlikte değişen bu durum çalışanların işlerinden tatmin olma nedenlerinin ve bunu sağlayan etkenlerin de farklılaşmasına sebep olmuştur. Bunun için işletme yöneticileri öncelikle duruma göre belirgin bir liderlik tavrı ortaya koymalı ve aynı zamanda çalışanlarının işlerinden tatmin olmalarını sağlamalıdır. Bu çalışma, işletme yöneticilerinin çalışma hayatlarında sergilemeleri gereken liderlik davranışlarını ortaya koymada ve böylelikle çalışanların işlerinden tatmin olmalarını sağlamayı gerçekleştirmede yardımcı olmayı amaç edinmiştir. Çalışmamız üç bölümden meydana gelmektedir. İlk iki bölüm çalışmanın teorik çerçevesini oluşturmakta, üçüncü bölüm ise bu teorik boyutları test etmektedir. Bu çalışmadan elde edilen sonuçlara göre liderlik davranışı iş tatminini sağlayıcı ana etken olarak görünmemektedir. Bununla birlikte çalışmamızın, Türkiye ekonomi tarihinde benzerine zor rastlanan bir kriz dönemi içerisinde yapıldığı sınırlılığı da düşünülecek olursa, bu süreçte tatmini sağlayan ana etkenin temel fizyolojik ihtiyaçların temini olduğu anlaşılır. Çalışmamızda işletme yöneticilerinin belirgin bir liderlik tarzına sahip olmadığı ve iş tatmini ile liderlik davranışı arasında yüksek bir ilişkinin olmadığı ortaya çıkmıştır. Hatta çalışanların büyük kısmı iş alternatiflerinin olmaması sebebiyle çok düşük gördükleri ücret seviyesinde tatmin olduklarını düşünmektedir. Çalışma bize şu sonucu verdi; işletme yöneticilerinin liderlik davranışı iş tatmini sağlayıcı tek faktör değil fakat diğer faktörlerin varlığı halinde ana tamamlayıcı unsurdur.
Since Industry revolution, as workers' general life styles, needs, desires, wishes, cultural levels etc. has changed, functional rules of businesses and business politics, the opportunities given to their employees and a lso m anager- employer relationship has changed. These developments increased the necessity of the leadership in businesses more than ever. By this way changing condition caused differences in the reasons of employee' satisfaction and the factors providing this. Therefore managers must show a clear leadership manner according to the situation and also ensure the employee satisfaction. This study aims to bring up the leadership behaviour requisite in their work life and by this way to achieve the job satisfaction of employees. Our study is consisting of three chapters. The first two chapters constitute the theoretical frame of the study, the third chapter tests the theoretical dimensions. According to the results of this study, leadership behaviour is not the main factor providing job satisfaction. Also thinking the limitations of our study made in a crisis environment which is rarely seen in Turkish economic history, it is understood that the main factor for achieving satisfaction is ensuring the basic physcological needs. From the study, it is seen that managers don't have a clear leadership behaviour and there isn't a high correlation between leadership behavior and job satisfaction. Furthermore, because of the lack of the alternatives of their jobs, many employees think that they are satisfied with low wage levels. The result of this study is that the leadership behaviour of managers isn't the only factor providing job satisfaction but with the existence of other factors it's the main complementary factor.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=Keh6sQzap4ZTp8dqWPlH1FyEQ2JU-_Zmd4SiuRTvmTQtBrE080fRh3C7Ls7XvxXZ
https://hdl.handle.net/11499/49868
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

128
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.