Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/50081
Title: | Ideology and consumer culture in British subcultural novel: A Clockwork Orange and Trainspotting | Other Titles: | İngiliz altkültür romanında ideoloji ve tüketim kültürü : Otomatik Portakal ve Trainspotting | Authors: | Savaş, Zübeyir | Advisors: | Çelikel, Mehmet Ali | Keywords: | İngiliz Dili ve Edebiyatı English Linguistics and Literature Burgess, Anthony Burgess, Anthony Edebiyat Literature Kültür Culture Tüketim kültürü Consumption culture Welsh, Irvine Welsh, Irvine İdeoloji Ideology İngiliz edebiyatı English literature |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi | Abstract: | Bu çalışma Irvine Welsh'in Trainspotting ve Anthony Burgess'in A Clockwork Orange romanlarını, kültür araştırmaları kuramları çerçevesinde, düzen ideolojisinde beden ve mekân ilişkisi açısından incelemektedir. Analiz yöntemi olarak bu tez, kültür araştırmaları içerisinde yapısökücülük kuramını kullanmaktadır. Bu çerçevede, altkültür, uyuşturucu, şiddet, cinsellik, argo, düzen karşıtlığı, anarşizm, din, müzik, suç, ceza ve iyileştirme bireyin düzen ile olan ilişkisini belirleyen etkenler olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu ilişki söz konusu romanlarda bireyleri düzenden uzaklaştıran, iyileştirme süreci sonunda ise, bireyi yeniden sisteme teslim eden öğeler olarak betimlenmektedir.Çalışma sona erdiğinde, çağdaş İngiliz altkültür romanın getirdiği kültürel yenilikler, Welsh'in ve Burgess'in romanları bağlamında irdelenmiş olacaktır. İngiliz romanının ikinci dünya savaşı sonrasında egemen olan tüketim kültürünün getirdiği yeni temalarla değişime uğradığı ve dönüşüm geçirdiği görülmektedir. Bu değişimler tüketim kültürünün doğal bir getirisidir. İdeoloji tüketim kültürünü beslemekte ve bu sayede alt kültüre ait bireylerin yaşam biçimlerini doğrudan etkileyen egemen bir olgu olarak karşımıza çıkmaktadır. Dolayısıyla bu tezin amacı İngiliz altkültür romanının özgür bireyi temsil eden kahramanlarının seçimlerinde aslında özgür olmadıklarını, roman boyunca düzen karşıtı olarak yaşayıp, iyileştirme sonucunda düzene teslim olduklarını göstermektedir. Özgürlük ve teslimiyet ikilemi çağdaş tüketim kültürünün bireyi tek tipleştirdiğinin gösterilmesi hedeflenmektedir. This study analyses the novels A Clockwork Orange by Anthony Burgess and Trainspotting by Irvine Welsh under the light of Cultural Studies, according to the relation between ideology and consumer culture. With respect to method of analyses, this thesis uses deconstruction in subculture researches. In this context subculture, drugs, violence, sexuality, language of slang, non-conformism, anarchy, religion, music, crime, punishment, and rehabilitation appears to be the main elements which regulates individuals? relation with the system. Such a relation, in the given novels, is depicted as the themes which are alienating individuals from the system, and integrating them to the system again after the rehabilitation process.When the study is over cultural renewals that have been brought by British subcultural novel will be analysed in terms of Welsh?s and Burgess? novels. It is seen that British novel has witnessed important changes in twentieth century. These changes are reflected as the natural outcome of consumer culture. Ideology feeds consumer culture and, in this sense, appears to be the most dominant element determining the life styles of individuals of subculture. Naturally, this thesis puts forward the idea that free individuals of subculture are not free for their choices indeed. It is shown that characters survive as anti-system, yet they resign themselves to the system after their rehabilitation process. It is targeted to show that consumer culture standardises individuals by means of the duplicity between freedom and resignation. |
URI: | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=vVNzTGHHhjH-u3WMToxQ-u4A7V9yDgPs3gNCIU_lCxE0_hHuQZx7dZIAMlfhKjGK https://hdl.handle.net/11499/50081 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Show full item record
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.