Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/50098
Title: | Aphrodisias Sebasteionuna ait üç kabartma | Other Titles: | Three reliefs on Aphrodisias sebasteion | Authors: | Yılmaz, Bilge | Advisors: | Özer, Elif | Keywords: | Arkeoloji Archeology Aphrodisias Aphrodisias Heykel Sculpture Heykel sanatı Sculpture art Heykeltraşlar Sculptors Heykeltraşlık Sculpture Kabartma sanatı Relief art Kabartmalar Reliever Karia bölgesi Caria region Sebasteion Tapınağı Sebasteion Temple |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi | Abstract: | Aphrodisias antik kenti iç Karia Bölgesi sınırlarında yer almaktadır. Yapılan kazı çalışmaları sonunda ele geçirilen buluntular kentin kurulduğu alanın Geç Neolitik Dönem'den (M.Ö. 5800) itibaren yerleşim gördüğünü ortaya koymaktadır. Roma Dönemi'nde yöneticilerin soylarını tanrıça Aphrodite'ye dayandırması ve Octavianus'un azad ettiği köle Zoilos'un Roma'dan Aphrodisias'a dönmesi kent için dönüm noktasıdır. Kent Zoilos'la birlikte gelişmeye başlamış ve M.S. 3. yüzyılda Karia Bölgesi'nin conventusu olmuştur. Kentin Roma desteğiyle ulaştığı refah ve kente yakın mermer ocakları, Aphrodisias'ı sanatçılar için cazip kılmıştır. Kentte yapılan çalışmalarda M.Ö. 1. yüzyıldan M.S. 7. yüzyıla kadar devam eden bir heykel okulunun varlığı kanıtlanmıştır. Kentte çalışan okul serbest yontuların yanı sıra mimariye bağlı heykeltıraşlık alanında uzmanlaşmış ve bunu bir iş kolu haline getirmiştir.Tez konumuzdaki kabartmaların bağlı bulundukları Sebasteion, kentte çalışan okulun yapmış olduğu çalışmaların en açık kanıtlarındandır. Şehrin zengin vatandaşları İmparator Augustus ile başlayan İmparatorluk kültü için Julius Claudius İmparatorları ve hanedanına Sebasteion denilen kutsal alanı adamışlardır. Üç kattan oluşan iki uzun portiğin son iki katı kabartmalarla dekore edilmiştir. Tez kapsamına giren kabartmalarımızın yer aldığı güney portiğin ikinci katında Yunan mitolojisinden, üçüncü katında ise Roma İmparatorluğu'ndan sahneler bulunmaktadır. Konumuz üçüncü katta sergilenen Claudius ve Britannia, Nero ve Armenia, kara ve denizlerin hakimi Augustus figürlerinin yer aldığı kabartmalardan oluşmaktadır. Söz konusu üç kabartmada Klasik, Hellenistik ve Roma İmparatorluk Dönemi'nden alınan sanat özellikleri bir arada kullanılmış ve heykeltıraşlar tarafından İmparatorluğun propagandacı ideolojisine göre yorumlanmıştır. Yaptığımız çalışmada konu ve üslup yönünden heykeltıraşların etkilendikleri eserler ve benzer örnekler detaylı belirlenmeye çalışılmış, daha önceki yayınlarda önerilen bazı örnekler yeniden ele alınmıştır. Ancient city of Aphrodisias is located within the boundaries of Caria Region. The findings obtained as result of excavation works show that the area where the city is located was inhabited as from late Neolithic period (5800 BC). The Roman rulers? allegedly having been descendants of the Goddess Aphrodite (Venus) and Julius Zolios, the slave liberated by Octavianus returning the city became a turning point for the city. The city started to develop with Zolios and became the conventus of Caria Region in 3rd century BC. The welfare the city attained with the support of Rome and nearby marble quarries made Aphrodisias attractive for the artists. In the studies carried out in the city, it is proved there was a sculpture school which continued uninterruptedly from 1st century BC until 7th century AD. The school in the city specialized in free sculpturing and architecture and made such a profession.Reliefs in our study are one of the most evident proofs of the studies of the school in the city of Sebasteion. Wealth citizens of the city dedicated a sacred area called Sebasteion for Emperor Julius Claudius and his dynasty under emperorship cult starting from Emperor Augustus. Last two layers of two long building comprised of three layers were decorated reliefs. On the second layer of the South building where reliefs in our study are found, there are figures from Greek mythology and on the third layer, scenes from Roman Empire can be seen. Our study comprises of reliefs depicting Claudius and Britannia, Nero and Armenia, Augustus, the ruler of the land and seas which are demonstrated on the third floor. The three reliefs in question, art features of Classic, Hellenistic and Roman Empire Era were used together and made according to the ideals of the Empire by the sculptures. In our study, we tried to determine the Works the sculptures were influenced in terms of style in details. |
URI: | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=WY5CM7tPNE2z_YM6pBu0t_01N7qAo3RCOI4-QciKoHQ6kwhDVuQnHvwgTjO-TghI https://hdl.handle.net/11499/50098 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Show full item record
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.