Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/50142
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorTanrıöğen, Abdurrahman-
dc.contributor.authorPekdemir, Zeliha-
dc.date.accessioned2023-02-06T20:25:41Z-
dc.date.available2023-02-06T20:25:41Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=zD1B0cW7zVr3VcnZjitVXqMG6KCjmmc5HoXibS_YGIbXL75LZfl3JHjwJbJmY2nX-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/50142-
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı ?okullarda yaşanan yıldırma davranışlarına yönelik öğretmen görüşleri?ni tespit etmektir. Bu amaca ulaşabilmek için betimleyici araştırma yöntemi uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini tesadüfi örneklem yöntemiyle seçilen 22 ilköğretim okulunda görev yapan 274 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmada veri toplamak için Leymann'ın tipolojisinden derlenen 44 maddelik ölçek kullanılmıştır. Ölçeğin güvenirliliğini test etmek için Alpha Cronbach iç tutarlılık katsayısı hesaplanmıştır. Ölçeğin yıldırma davranışlarına ilişkin Cronbach Alpha katsayısı 0,9555 ve yıldırma davranışlarının çözümüne ilişkin Cronbach Alpha katsayısı 0,9950 olarak belirlenmiştir. Ölçeğin geçerliliği için ise, ölçek, bu alanda çalışmaları bulunan uzmanların görüşlerine sunulmuştur.Araştırmanın sonuçlarına göre; öğretmenler okullarda yıldırma davranışlarıyla sıklıkla karşılaşmamaktadırlar. Öğretmen görüşlerine göre; `Sürekli öğretmenlerin sözünün kesilmesi', `Öğretmenin kendini gösterme olanaklarının kısıtlanması' ve `Yapılan işin sürekli eleştirilmesi' gibi yıldırma davranışları ?Ara Sıra? görülürken `Öğretmene doğrudan cinsel taciz uygulaması', `Yazılı tehditler gönderilmesi', `Öğretmene yönelik cinsel imalar yapılması' gibi davranışlar ise ?Hiç? görülmemektedir. Ayrıca ?Ara Sıra? düzeyinde görülen davranışların ?Ara Sıra? düzeyinde de çözüme ulaştığı ortaya çıkmıştır.Öğretmenlerin yıldırma davranışlarına ilişkin görüşleri; yaş, medeni durum, mezun oldukları okul türü, kıdem, branş ve çalıştıkları okul türüne göre farklılık göstermemiştir. Ama erkek öğretmenlerin yıldırma davranışlarına ilişkin algıları, kadın öğretmenlere oranla daha yüksek çıkmıştır. Aynı şekilde, çalıştıkları okuldan memnun olma durumunun öğretmen algılarını değiştirdiği ortaya çıkmıştır. Diğer taraftan yıldırma davranışlarının çözümlerine ilişkin öğretmen algılarının cinsiyet, yaş, medeni durum, mezun olunan okul türü, kıdem, çalışılan okuldan memnun olma, branş ve çalışılan okul türüne göre farklılık göstermediği görülmüştür.Anahtar Kelimeler: Mobbing, Yıldırma, Duygusal Taciz, Psikolojik Şiddet.en_US
dc.description.abstractThis is an investigation of ?mobbing confronted at primary schools as perceived by teachers?. In order to reach the aim of this study, descriptive research method was used. The sample comprised 274 teachers working at 22 primary schools. The research tool used in this study was a 44 item - questionnaire derived from Leymann?s typology. The reliability was measured by Cronbach Alpha. The inter-consistency coefficient for mobbing behaviours was 0.9555 and the inter-consistency coefficient for overcoming mobbing behaviours was 0.9950. The validity of this study was provided with experts? views.The results of this study showed that teachers did not faced with mobbing ?always? at schools. According to the teachers? perceptions, teachers sometimes faced with behaviours as `cutting teachers? words?, `hindering teachers? showing themselves? and `criticizing teachers? works? whereas they never faced with `making working conditions difficult?, `gossiping after teachers?, `sexual abuse?. Also, the results indicated that these behaviours were overcome at `sometimes? level.The results also indicated that teachers? perceptions of mobbing did not change based on such factors as age, marriage, graduated school type, subjects. However male teachers indicated high level than female teachers. In addition to this, satisfaction with school affected teachers? perceptions. On the other hand, teachers? perceptions of overcoming these behaviours did not affected by such factors as gender, age, marriage, graduated school type, satisfaction with school, subject and the type of the school that they worked. Nevertheless the perceptions of teachers were changed based on their experiences.Key Words: Mobbing, Intimidation, Pysychological Aggression, Emotional Abuseen_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimen_US
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.subjectEğitim psikolojisien_US
dc.subjectEducation psychologyen_US
dc.subjectMobbingen_US
dc.subjectMobbingen_US
dc.subjectPsikolojik istismaren_US
dc.subjectPsychological maltreatmenten_US
dc.subjectTacizen_US
dc.subjectHarassmenten_US
dc.subjectÖğretmen görüşlerien_US
dc.subjectTeacher opinionsen_US
dc.subjectİlköğretimen_US
dc.subjectPrimary educationen_US
dc.subjectİlköğretim okullarıen_US
dc.subjectPrimary education schoolsen_US
dc.subjectŞiddeten_US
dc.subjectViolenceen_US
dc.subjectMobbingen_US
dc.subjectYıldırmaen_US
dc.subjectDuygusal Tacizen_US
dc.subjectPsikolojik Şiddeten_US
dc.subjectMobbingen_US
dc.subjectIntimidationen_US
dc.subjectPysychological Aggressionen_US
dc.subjectEmotional Abuseen_US
dc.titleDenizli ilköğretim okullarında ?yıldırma davranışlarına? ilişkin öğretmen görüşlerien_US
dc.title.alternativeTeacher?s believes abaout mobbing at primary schoolsen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage115en_US
dc.departmentPAU, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Ana Bilim Dalıen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid286652en_US
dc.institutionauthorPekdemir, Zeliha-
item.grantfulltextnone-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextNo Fulltext-
item.languageiso639-1tr-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

44
checked on Jul 31, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.