Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/50170
Title: | Fransız Türk medyasında söz eylemleri : iletişimsel bir söylem çözümlemesi | Other Titles: | Speech acts in French-Turkish media : a communicational discourse analysis Les actes de langage dans le média turc et français : une analyse communicationnelle du discours |
Authors: | Koçbaş, Gamze | Advisors: | Sarıca, Nurten | Keywords: | söz edimleri medyatik söylem çevrimiçi basın öznellik söylemin iletişimsel bakış açısı speech acts media discourse online press subjectivity communicative perspective of discourse |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü | Abstract: | Bu çalışmada, öncelikle söylemin iletişimsel bakış açısından yola çıkarak söz
edimleri kuramını işlemeyi amaçlıyoruz. Bu kurama yaklaşırken, medya söyleminde
kullanılan dile özgü kültürel unsurların ideolojik bir üretimde ne kadar etkili olduğunu,
gerçek etkileşimi etkileyen dil becerilerine gönderme yaparak göstermeye çalışacağız.
Bütünce çözümlememizin bir parçası olarak, medya söyleminin edimbilimsel boyutları
da ilgimizi çekmektedir ve bu noktada medya iletişim sözleşmesinin öğelerinin çevrimiçi
basında nasıl ortaya çıktığını ortaya çıkarmayı amaçlamaktayız. Anlam, medya
düzeyinde, dinleyicinin veya okuyucunun söyleneni anlamaktan sorumlu olduğu, az çok
farklı yapıdaki sözcüklerin ve bakış açılarının toplamı olarak sunulacağından, söz
edimlerini, öncelikle dilbilimsel ve sosyolojik olarak ya da söylemsel olarak
bütüncemizde öznellik açısından çözümleyeceğiz. Türkiye'deki « www.halktv.com.tr »,
« www.ahaber.com.tr » gibi ve Fransa’daki « www.bfmtv.com », « www.bvoltaire.fr »
gibi internet haber sitelerinde yer alan Koronavirüs haberlerini kapsayan bütünce
çözümlemelerimizin ardından, haberi üreten gazetecilerin ve habere ulaşarak onu
meşrulaştıran izleyicilerin/okuyucuların medya ortamındaki algı ve yorumlamalarında
edilgen olmadıkları yönünde genel bir sonuç çıkarmaktayız. In this work, we first aim to develop the theory of speech acts from a communicative perspective of discourse. In addressing this theory, we will refer to language skills that affect real interaction to show how cultural elements specific to the language used in media discourse are effective in an ideological production. We are also interested in the pragmatic dimensions of media discourse as part of our corpus analysis and we aim to reveal how the elements of the media communication contract unfold in online press. At the level of the media, meaning would be presented as the sum of words and points of view, more or less heterogeneous, such that the listener or the reader would be responsible for organizing the message to understand what is said. Hence, we will analyse our corpus in terms of subjectivity, relating to linguistic and sociological or discursive conceptions of speech acts respectively. Following our corpus analysis, which covers examples of the Coronavirus news selected from Turkish internet sites such as “www.halktv.com.tr”, “www.ahaber.com.tr” and those of French “www.bfmtv .com" and www.bvoltaire.fr, we draw the general conclusion that journalists who produce information and spectators, readers who legitimize it by their reception, are not passive with regard to their perception and their interpretation in the media environment. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/50170 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10514984.pdf | 5.42 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
118
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
1,136
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.