Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/50222
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKüçükkaplan, İlhanen_US
dc.contributor.authorHakan, Ümmügülsümen_US
dc.date.accessioned2023-02-16T12:07:07Z-
dc.date.available2023-02-16T12:07:07Z-
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/50222-
dc.description.abstractMarka değerinin tespiti ilk kez 1980’li yıllarda şirket birleşme ve ele geçirmelerinde, şirketlere maddi varlıklarının değerinin üzerinde ödeme yapılması ile gündeme gelmiştir. Takip eden yıllarda ise marka değerinin tespiti için birçok yöntem geliştirilmiştir. Muhasebe, finans, pazarlama gibi alanlarda farklı amaçlar ile markanın değerinin tespiti yapılmaktadır. Marka, tek başına hukuki işleme konu olmaktadır. Markanın konu olduğu birçok hukuki işlemlerde ve davalarda markanın değerinin tespiti gerekmektedir. Çalışmamızda markanın ortaklığın giderilmesi davasına konu olması halinde markanın değerinin en uygun tespit edilebilmesi için finansal değerleme yöntemlerinden maliyete dayalı yöntem, piyasa değerine dayalı yöntem, sermaye piyasasına dayalı yöntem, royaltiden kurtulma yöntemi, Hiroshe yöntemi ve fiyat primi yöntemi farazi markaya uygulanmıştır. Uygulama sonucunda faaliyetine son vermiş farazi örnek için Hiroshe yönteminin ortaklığın giderilmesi davaları açısından markanın değerini en doğru tespit eden yöntem olduğu kanaatine varılmıştır.en_US
dc.description.abstractThe determination of brand value came fore in the 1980’s, when companies were paid more than the value of their tangible assets in merger and acquisitions. In the following years, many methods developed to determine the brand value. The brand value can be determined for different purposes in areas such as accounting, finance and marketing. Brand can be the subject of legal proceedings alone. In many legal proceedings and lawsuits where the brand is the subject, the value of the brand needs to be determined. In our study, in order to determine the value of the brand in the most appropriate way, in the event that the brand is the subject of the lawsuit for the dissolution of partnership, the cost-based method, the market value-based method, the capital market-based method, the relief from royalty method, the Hiroshe method and the premium price method were applied to the hypothetical brand. As a result of the application, it was concluded that the Hiroshe method is the most accurate method that determines the brand value in lawsuit for the dissolution of partnership for the sample firm that has ceased to operate.en_US
dc.language.isotren_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectMarka Değerien_US
dc.subjectMarka Değerlemeen_US
dc.subjectMarka Değerleme Tekniklerien_US
dc.subjectOrtaklığın Giderilmesi Davalarıen_US
dc.subjectBrand Valueen_US
dc.subjectBrand Valuationen_US
dc.subjectBrand Valuation Techniquesen_US
dc.subjectLawsuit For The Dissolution Of Partnershipen_US
dc.titleMarka değerleme tekniklerinin ortaklığın giderilmesi davaları kapsamında incelenmesi ve örnek uygulamaen_US
dc.title.alternativeExamination of brand valuation techniques with in the lawsuit for the dissolution of partnership and example applicationen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.departmentPAÜ, Enstitüler, Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeMaster Thesis-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10524885.pdf1.45 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

166
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

1,644
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.