Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/50253
Title: Çocuk öykülerinin 4-6 yaş aralığındaki çocukların dil gelişimine katkısı: Sara Şahinkanat örneği
Other Titles: The contribution of children's stories to the language development of children between the ages of 4-6: The case of Sara Şahinkanat
Authors: Turan, Özhan
Advisors: Sarıca, Nurten
Keywords: Bilişsel gelişim
dil edinimi
Sara Şahinkanat
çocuk öyküleri
Cognitive development
language acquisition
children's stories
Abstract: Bu tez çalışmasının amacı çocuk öykülerinin, çocukların dil gelişimine sağladığı olumlu etkileri, Piaget’nin geliştirdiği Bilişsel Gelişim Kuramı çerçevesinde incelemektir. Çocukların dil gelişimlerinde etkin bir role sahip olan öykü kitaplarında, çocukların bilişsel gelişimini olumlu veya olumsuz yönde etkileyebilecek içerikler bulunabilmektedir. Günümüzde, edebiyat alanının ticari amaçlarının ön planda olması ve çeşitliliğinin artması, öykü kitaplarının yararlı olabileceğine dair şüphelere sebep olabilmektedir. Bu bakımdan çocukların bilişsel gelişimleri açısından kritik olan öykü kitaplarının akademik olarak incelenmesi ihtiyacı doğmuştur. Tezin ilk bölümünde, dil ve dil ediniminin insan yaşamındaki önemiyle birlikte dil edinimi hakkında kabul görmüş üç ana yaklaşım ele alınmıştır. Ayrıca dilin edinilmesinde ve geliştirilmesinde rol oynayan dil becerilerinden ve bunların nasıl geliştirilebileceğinden bahsedilmiştir. İkinci bölümde ise, öykülerin incelenmesinde esas alınmış olan Piaget ve onun çocukların bilişsel gelişimlerini geniş bir kapsamda açıkladığı Bilişsel Gelişim Kuramı yer almaktadır. Son bölümde de literatür araştırmaları sonucu çocukların bilişsel gelişimine önem verdiği gözlemlenerek seçilmiş olan Sara Şahinkanat’ın hayatı ve fikirleri hakkında bilgiler ve 4-6 yaş çocuklara yönelik yazdığı dört öykü kitabının incelemesi bulunmaktadır.
The aim of this thesis is to examine the positive effects of children's stories on language development of children within the framework of Cognitive Development Theory developed by Piaget. Story books, which have an active role in children's language development, may contain content that can affect children's cognitive development positively or negatively. Nowadays, the fact that the commercial purposes of the literature field are at the forefront and the diversity is increasing may cause doubts about the usefulness of story books. In this regard, the need for an academic examination of story books, which are critical for children's cognitive development, has arisen. In the first chapter of the thesis, language and its importance in human life and three main approaches to language acquisition are discussed. In addition, language skills that play a role in the acquisition and development of language and how they can be developed are mentioned. In the second chapter, Piaget and his Cognitive Development Theory, which is based on the analysis of the stories, explain the cognitive development of children in a wide scope. In the last chapter, there is information about the life and ideas of Sara ġahinkanat, who was chosen as a result of literature researches, observing that she attaches importance to the cognitive development of children, and an analysis of four story books she wrote for children aged 4-6.
URI: https://hdl.handle.net/11499/50253
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10523234.pdf549.99 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

508
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

694
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.