Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/50761
Title: Okul müdürlerinin etik liderlik davranışlarına ilişkin öğretmen algıları
Authors: Gök, Neslihan
Advisors: Tanrıöğen, Zeynep Meral
Keywords: Liderlik
etik
öğretmen
okul müdürü
Abstract: Bu araştırma Denizli ili merkez ilçelerinde resmi o okullarında görev yapan öğretmenlerin okul yöneticilerinin etik liderlik davranışlarına yönelik öğretmen algılarının ortaya çıkarılması ve bu algılarının farklı değişkenlere göre farkılılık gösterip/göstermediğinin tespiti amacıyla yapılmıştır. Araştırma nicel ve betimsel tarama modelindedir. Örneklem “Seçkisiz örnekleme” yöntemiyle ulaşılan 623 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada kullanılan veri toplama aracı; “Kişisel Bilgiler” ve “Okul Müdürü Etik Liderlik Davranışları Sergileme Ölçeği” olmak üzere iki bölümden oluşmaktadır. Okul müdürlerinin etik liderlik davranışlarına yönelik algıları bütün maddelerde ‘Yüksek” derecededir. En yüksek ortalama “Öğretmenlerin mesai ve ders saatlerine titizlikle uymaları yönünde gerekli tedbirleri alır” maddesi olup bunu “Taciz ve istismar vakaları karşısında etkin ve tutarlı bir tavır sergiler.” Ve “Görevlerini vatana hizmet bilinci ve şuuru ile yapar.” maddeleri izlemektedir. En düşük ortalama “Okulun genelini ilgilendiren kararlar alınırken kişilerin çıkarlarını görmezden gelir.” Maddesindedir. Öğretmenlerin okul müdürlerinin etik liderlik davranışları alt boyutlarına ilişkin algıları bütün boyutlarda ve genel olarak “Yüksek” derecededir. En yüksek ortalama “Mesleki yönetim etiği (MYE)” boyutundadır. Bunu sırasıyla “Özel yaşama saygı duyma, tarafsız ve güvenilir olma (ÖYS)”, “Rol model davranışlar (RMD)” ve “Demokratik ve güven temelli çalışma ortamı oluşturma (DGO” ve “Karar alma sürecinde kamu yararını gözetme (KAK)” boyutları izlemiştir. Genel olarak etik liderlik algıları “Yüksek” derecededir. Okul müdürlerinin etik liderlik davranışlarına ilişkin öğretmen algılarının branşlarına göre farklılık göstermediği ancak cinsiyet, yaş, kıdem, medeni durum ve öğrenim düzeyine göre farklılık gösterdiği saptanmıştır. Okul müdürlerinin etik liderlik davranışlarına ilişkin öğretmen algılarının öğretmenlerin cinsiyetlerine göre bütün boyutlarda erkek öğretmenler lehine; yaşa göre 41-45 yaş lehine; kıdeme göre ise 11-20 yıllık öğretmenler lehine yüksek vii çıkmıştır. Okul müdürlerinin etik liderlik davranışlarına ilişkin öğretmen algılarının medeni durumlarına göre evli öğretmenlerin etik liderlik davranışlarına yönelik saygı, tarafsız ve güvenilir olma, rol model olma, kararlarda kamu yararını gözetme ve genel etik davranışlarda bekar öğretmenlerden daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Okul müdürlerinin etik liderlik davranışlarına ilişkin öğretmen algılarının öğretmenlerin öğrenim düzeylerine göre bütün boyutlarda genel olarak lisans mezunlarının etik liderlik davranışları algıları lisansüstü mezunlarından daha yüksektir.
URI: https://hdl.handle.net/11499/50761
Appears in Collections:Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Neslihan GÖK YL Projesi.pdf3.05 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

284
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

736
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.