Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/50850
Title: | Etkileşimli bilgilendirme tasarımı | Other Titles: | Interactive information design | Authors: | Candemir, Tülay | Keywords: | Grafik tasarım bilgi tasarım süreci etkileşim görsel iletişim Graphic design information design process interaction visual communication |
Abstract: | 21. Yüzyılla birlikte giderek ivme kazanan dijital teknolojiler, etkileşimli bilgilendirme tasarımının görsel iletişimdeki etkinliğini hızlandırmıştır.
Bu sayede gündelik yaşama daha büyük ölçekte entegre olabilen etkileşimli
bilgilendirme tasarımları kullanıcı deneyimine bağlı olarak pek çok disiplinle ilişkilenir hale gelmektedir. Artık pek çok disiplin açısından bilgi paylaşımına hizmet edebilen etkileşimli bilgilendirme tasarımları, hedef kitleye
yeni ve alternatif görme deneyimleri yaşatabilmektedir. Bu yönüyle araştırma bir grafik tasarım ürün olarak günümüzde giderek ivme kazanan etkileşimli bilgilendirme tasarımlarına odaklanmaktadır. Araştırma kapsamında yapılan literatür taraması, kullanıcı odaklı olan etkileşimli bilgilendirme tasarımı ürünlerinin görsel iletişimdeki önemini vurgulamaktadır.
Tasarım problemi ve belirlenen içeriğe göre değişkenlik gösterebilen etkileşimli bilgilendirme tasarımları, hedef kitleye rol tanımlayan bir grafik ürün
olarak görsel iletişime katkı sağlamaktadır. Tasarım anlayışı aracılığıyla
dikkat çekmeyi amaçlayan görsel mesajda ses, video, fotoğraf, illüstrasyon
veya tipografi gibi pek çok kavram birlikteliğinin varlığı söz konusudur.
Tasarım sürecinde belirlenen yol haritasına göre şekillenebilen her bir tasarım anlayış, bilgiyi en etkin bir şekilde kullanıcı deneyimine sunma hedefi
taşımaktadır. Bu doğrultuda tasarım sürecinin her bir aşaması, kullanıcı
deneyimi göz ardı edilmeksizin titizlikle gözden geçirilmektedir. Tasarım
süreciyle sağlanan görsel hiyerarşi, içeriği doğru biçimde yansıtma hedefi
ile bilginin okunabilirliğine zarar vermemeli, tasarıma dikkat çekmeli ve
hedef kitlenin algısını zorlaştırmamalıdır. Bu noktada tasarımcı yetenekleri
etkileşimli bilgilendirme tasarımının dikkat çekme potansiyeli ile ürünün
görsel iletişimdeki etkin değerini yükseltebilmektedir. Digital technologies, which have gained momentum with the 21st century, have accelerated the effectiveness of interactive information design in visual communication. Thanks to this, interactive information designs that can be integrated into daily life on a larger scale could be associated with many disciplines depending on the user experience. Interactive information designs, which can help to share information in terms of many disciplines, can provide new and alternative visual experiences to the target audience. In this respect, the research focuses on interactive informational designs, which are gaining momentum as a graphic design product. The literature review conducted within the scope of the research emphasizes the importance of user-oriented interactive information design products in visual communication. Interactive information designs, which may vary according to the design problem and the determined content, contribute to visual communication as a graphic product that defines a role for the target audience. There are many conceptual combinations such as sound, video, photography, illustration or typography in the visual message, which aims to attract attention through the understanding of design. Each design approach, which can be shaped according to the roadmap determined during the design process, aims to present the information to the user experience in the most effective way. Accordingly, each stage of the design process is meticulously reviewed without ignoring the user experience. The visual hierarchy provided by the design process should not harm the readability of the information, draw attention to the design and not complicate the perception of the target audience, with the aim of accurately reflecting the content. At this point, the talents of the designer can increase the effective value of the product in visual communication with the potential of interactive information design to attract attention. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/50850 |
Appears in Collections: | Denizli Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
kesit_akademi_sayı_33_etkileşimli_bilfgilendirme_tasarımı.pdf | 1.38 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
150
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
180
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.