Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/51505
Title: MELİKE GÜNYÜZ’ÜN ‘’NASRETTİN HOCA VE CİMRİ KOMŞUSU’’ ADLI HİKÂYESİNİN ÇOCUK EDEBİYATINI YAPILANDIRAN TEMEL ÖGELER BAĞLAMINDA İNCELENMESİ
Authors: Sözen, Yaşar
Abstract: Melike Günyüz, Çağdaş Türk Çocuk edebiyatının önde gelen şahsiyetlerinden biridir. Günyüz, bir çocuk yazarı olmasının yanında aynı zamanda bir araştırmacı ve bilim insanıdır. Çocuk edebiyatı kapsamında başta hikâye ve masal gibi edebî türler olmak üzere birçok makale, bildiri ve bilimsel yazı kaleme almıştır. Yazarın çocuklara yönelik kaleme aldığı hikâye ve masallar; Arapça, Fransızca, İngilizce, Farsça, Sırpça, Arnavutça, Almanca, Nepalce, Bulgarca, Moğolca, Korece ve Çince gibi dillere çevrilmiş; Gagavuz ve Azerbaycan Türkçesi gibi Türkçenin diğer lehçelerine de aktarılmıştır. Bu bağlamda Melike Günyüz, çocuklar için yazdığı hikâye ve masallarla sadece Türk Çocuk edebiyatında değil, aynı zamanda Dünya Çocuk edebiyatında da tanınan önemli bir çocuk yazarıdır. Günyüz’ün çocuklara yönelik kaleme aldığı hikâyelerden biri de Nasrettin Hoca ve Cimri Komşusu adlı metindir. Çalışmamızda bir nevi Nasrettin Hoca’nın birkaç fıkrasının birleştirilmesiyle meydana gelen hikâye metni, çocuk edebiyatını yapılandıran temel ögeler bağlamında incelenmiştir. Çocuk edebiyatını yapılandıran temel ögeler; konu, kahramanlar, ileti, dil ve anlatım olmak üzere dört unsurdan meydana gelir. Bu ögeler aynı zamanda çocuğa görelik ilkesinin de temel bileşenleridir. Dolayısıyla çalışmaya konu olan hikâye metni, aynı zamanda çocuğa görelik ilkesine göre de ele alınmış ve incelenmiştir. Çalışmamız esasında üç ana başlıktan meydana gelmektedir. Çalışmanın kavramsal çerçevesinin daha iyi anlaşılması için öncelikle çocuk, çocuk edebiyatı ve çocuğa görelik ilkesi kavramları izah edilmeye ve açıklanmaya çalışılmıştır. Devamında çalışmanın esasını oluşturan Nasrettin Hoca ve Cimri Komşusu adlı hikâye metni verilmiştir. Çalışmanın son bölümünde ise hikâye metni, çocuk edebiyatını yapılandıran ögeler açısından incelenmiştir. Sonuç olarak çalışmaya konu olan hikâyenin, çocuk edebiyatını yapılandıran temel ögeler bağlamında çocuğa göre özellikler taşıyan edebî bir ürün olduğu tespit edilmiştir.
URI: https://doi.org/10.55666/folklor.1168538
https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1152887
https://hdl.handle.net/11499/51505
ISSN: 2651-253X
Appears in Collections:İnsan ve Toplum Bilimleri Fakültesi Koleksiyonu
TR Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

36
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.