Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/51797
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBahtiyar, Bedrien_US
dc.contributor.authorTülü, Leylaen_US
dc.date.accessioned2023-08-17T09:03:52Z-
dc.date.available2023-08-17T09:03:52Z-
dc.date.issued2022en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/51797-
dc.description.abstractİnsan sağlığı, kaliteli yaşamı doğrudan etkileyen bir faktördür. Bu kalitenin bozulmaması için doğru zamanda gerekli testler yapılmalı ve tedbir alınmalıdır. Ancak artan nüfus sayısıyla hekimlere düşen iş yoğunluğu da doğrudan artmaktadır. Bu sebeple hastalara ayrılan süre kısalmaktadır. Bu sürede problemi anlayabilme ve hastalık teşhisi koyma süreci ise sağlık alanının en önemli ve en büyük problemlerden biridir. Bu süreci kolaylaştırmak için yapay zeka ile çeşitli çözümler uygulanmaktadır. Bu tez çalışmasında Pamukkale Üniversitesi Hastanesi İç Hastalıkları Polikliniğine başvurmuş hastaların kan testleri bilgilerini içeren veri seti ele alınarak makine öğrenmesinin çok-sınıflı ve çok etiketli sınıflandırma özelliği üzerinde çalışılmıştır. Ayrıca literatürde fazlaca çalışılmış olan Pima Indian Diabetes veri seti üzerinde de ikili sınıflandırma çalışması yapılmıştır. Veri setlerine yapay sinir ağı, destek vektör makineleri ve hafif gradyan artırma makineleri makine öğrenmesi yöntemleri uygulanmış ve modellerin performansları karşılaştırılmıştır.en_US
dc.description.abstractHuman health is a factor that directly affects the quality of life. In order not to deteriorate this quality, necessary tests should be done at the right time and precautions should be taken. However, with the increasing population, the workload of doctors directly increases. For this reason, the time allocated to patients is shortened. In this period, the process of understanding the problem and diagnosing the disease is one of the most important and biggest problems in the field of health. To facilitate this process, various solutions are implemented with artificial intelligence. In this thesis, the multi-class and multi-label classification feature of machine learning was studied by considering the data set containing the blood test information of the patients who applied to the Pamukkale University Hospital Internal Diseases Polyclinic. In addition, a binary classification study was carried out on the Pima Indian Diabetes data set, which has been studied extensively in the literature. Artificial neural network, support vector machines and light gradient boosting machine machine learning methods were applied to the datasets and the performances of the models were compareden_US
dc.language.isotren_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEndokrinolojien_US
dc.subjectVeri Bilimien_US
dc.subjectMakine Öğrenmesien_US
dc.subjectÇok-Sınıflı Sınıflandırmaen_US
dc.subjectÇok Etiketli Sınıflandırmaen_US
dc.subjectEndocrinologyen_US
dc.subjectData Scienceen_US
dc.subjectMachine Learningen_US
dc.subjectMulti-Class Classificationen_US
dc.subjectMulti-Label Classificationen_US
dc.titleİç hastalıkları alanında makine öğrenmesi yöntemlerinin uygulamaları ve karşılaştırılmalarıen_US
dc.title.alternativeApplications and comparisons of machine learning methods in the field of internal diseasesen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.departmentPAÜ, Enstitüler, Fen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.affiliationPamukkale Üniversitesien_US
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10415262.pdf2.67 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

258
checked on May 27, 2024

Download(s)

224
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.