Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/52319
Title: | Eğitsel oyun, matematik merkezinde oyun ve dijital oyunun çocukların matematik ve öz- düzenlemeli öğrenme becerilerine etkisi | Other Titles: | The effects of educational play, play in math center and digital play on the mathematics and self-regulated learning skills of children | Authors: | Efe Kendüzler, Serap | Advisors: | Adak Özedemi̇r, Atiye | Keywords: | Dijital oyun eğitsel oyun rehberli oyun matematik merkezi öz- düzenleme öz- düzenlemeli öğrenme matematik okul öncesi erken çocukluk Digital play educational play guided play math center self-regulation self-regulated learning mathematics preschool early childhood |
Abstract: | Bu araştırmanın amacı dijital oyun, eğitsel oyun ve matematik merkezinde oyunun çocukların matematik ve öz düzenlemeli öğrenme becerilerine etkisini araştırmaktır. Araştırma ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma desenine göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu Burdur ili Mili Eğitim Bakanlığına bağlı alt ve orta sosyo ekonomik bölgede yer alan 4 farklı anaokuluna devam eden 60-72 aylık 147 çocuktan oluşmaktadır. Araştırma 10 hafta boyunca haftada 3 gün olmak üzere rastgele seçilen ve deney ve kontrol gruplarında yürütülmüştür. Mevcut müfredata ek olarak Deney gurubu 1’de Eğitsel Matematik Oyunları Programı, Deney gurubu 2’de Matematik Merkezinde Oyun Programı, Deney gurubu 3’te Dijital Matematik Oyun Programı uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak TEMA3 testi ve Bağımsız Öğrenme Davranışları Ölçeği 3-5 kullanılmış ve ön test ve son test olarak tüm guruplara uygulanmıştır. Veriler ilişkili örneklemler t testi ve karma ANOVA ile analiz edilmiştir. Araştırmadan elde edilen sonuçlar tüm guruplarda matematik ve öz düzenlemeli öğrenme ön test ve son test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olduğunu göstermektedir. Ayrıca Eğitsel Matematik Oyunları ve Matematik Merkezinde Oyun Programına katılan çocukların matematik son test puanları, Dijital Matematik Oyunları programına ve kontrol gurubunda bulunan çocukların son test puanları arasında Eğitsel Matematik Oyunları ve Matematik Merkezinde Oyun Programına katılan çocukların lehine istatiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmektedir. Benzer şekilde Eğitsel Matematik oyunları ve Matematik Merkezinde Oyun Programına katılan çocukların öz düzenlemeli öğrenme son test puanları ile Dijital Matematik Oyunları ve kontrol gurubundaki çocukların son test puanları arasında Eğitsel Matematik Oyunları ve Matematik Merkezinde Oyun Programına katılan çocukların lehine istatiksel olarak anlamlı bir farklılık görülmektedir. Sonuçlar ilgili literatür ve öğretmenin oyundaki rolü ve çocukların matematik ve öz düzenlemeli öğrenme becerisi çerçevesinde tartışılmıştır. The aim of this research is to investigate the effects of digital play, educational play and play in the math center on children's math and self-regulated learning skills. The research was designed according to the quasi-experimental research design with pretest-posttest control group. The study group of the research consists of 147 children aged 60-72 months who attend 4 different kindergartens located in the lower and middle socio-economic region of Burdur province, affiliated to the provincial directorate of national education. The research was conducted for 10 weeks, 3 days a week in randomly selected experimental and control groups. In addition to the existing curriculum, Educational Mathematics Play Program was implemented in Experimental Group 1, Play Program in Mathematics Center in Experimental Group 2, Digital Mathematics Play Program in Experimental Group 3. The TEMA3 test and Children Independent Learning Development Checklist 3-5 (CHILD 3-5): Data were analyzed with the related samples t-test and mixed ANOVA. The results obtained from the study show that there is a statistically significant difference in mathematics and self-regulation skill scores in all groups. In addition, there is a statistically significant difference between the mathematic post- test scores of the children participating in the Educational Mathematics Play Program and Play Program in Mathematics Center in favor the children participating in Educational Mathematics Play Program and Play Program in Mathematics Center between the post-test scores of the children in the experimental group 3 and control group. Similarly, there is a statistically significant difference between the CHILD 3-5 post-test scores of the children participed in Educational Mathematics Play Program and Play Program in Mathematics Center and the CHILD 3-5 post test score of the children in the Digital Math Play Program and control group in favor the children participed Educational Mathematics Play Program and Play Program in Mathematics Center. The results are discussed within the framework of the revelant literature and the role of the teacher in the play and children's math and self-regulated learning skills. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/52319 https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=a0OMTmEd_3mfOBxT8SiBTBNk7BDAeVIx-i0LX-BfrhkeyzuCexGMzVH4FEmchoUT |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10559845.pdf | 3.35 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
1,562
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
7,600
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.