Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/52566
Title: Çizgi film, çocuk ve toplumsallaşma: Taş Devri ve Jetgiller örneği
Other Titles: Cartoon, child and socialization: flintstones and jetsons example
Authors: Güzel, Serkan
Soya, Harun Reşit
Şemin, Martı Esin
Şahin, Bahar
Keywords: çizgi film
çocuk
aile
kitle kültürü
söylem
cartoons
child
family
mass culture
discourse
Abstract: Bu araştırmanın temel amacı, boş zamanı büyük ölçüde televizyon karşısında oyalanmakla geçen ailenin en küçük bireyi çocukların, çizgi filmlerden nasıl etkilendiklerini ortaya koymaktır. Bu doğrultuda örnekleme yöntemi kullanılarak neredeyse tüm dünyada gösterime giren ve günümüze kadar da yayınlanmaya devam eden Taş Devri ve Jetgiller çizgi filmlerinin bazı bölümleri tespit edilmiştir. Söz konusu çizgi filmlerin belirlenen bölümlerinden doküman analizi nitel araştırma yöntemi kullanılarak veriler toplanmıştır. Öncelikle dokümanlardan elde edilen veriler içerik analizi ve söylem analizi kapsamında incelenmiştir. İkinci olarak bu dokümanlardan elde edilen veriler; Foucault, McLuhan ve Frankfurt okulu kuramları ile sentezlenerek bulgulara dönüştürülmüştür. Kısacası bu araştırmadan elde edilen en anlamlı bulgulardan biri özel olarak çocukların çizgi filme maruz kalmasında kitle kültürünün; elektronik çağ ve onun aygıtlarından daha etkili olmasına ilişkindir. Böylesi bir netice ise geri dönüşlü olarak artık ailenin, özellikle çocuk eğitimindeki, sorumluluğunun daha da arttırılması gerektiği anlamına gelir. Bir başka anlamlı bulgu ise, ailenin kendi çocuklarını mahallelerinde diğer çocuklarla birlikte oynamaya yönlendirmek gibi toplumsal bir rolünün olduğunun altını çizer.
Fundamental aim of this research is to reveal how children who mostly spend their time in front of the television as youngest members of the family are affected by cartoons. Accordingly, some series of Flintstones and Jetsons cartoons which were then broadcast in several countries around the world are determined by using sampling technics. The data are gathered from designated series of these given cartoons via implementing document analysis as a qualitative research technic. First of all, data acquired from given documents are examined within the scope of content analysis and discourse analysis. Secondly, data obtained from these documents are turned into findings by synthetizing with the theories of Faucoult, McLuhan and Frankfurt School. Briefly, one of the most significant findings relates with that mass culture is more effective than electronic age and its devices on especially children’s exposure to television. Such a finding reflexively means that responsibilities of the family particularly in child care have to be increased much more than before. Another significant finding highlights that family has such a social role like directing their children to play in streets with other children.
URI: https://hdl.handle.net/11499/52566
Appears in Collections:Fen-Edebiyat Fakültesi Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

276
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.