Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/52566
Title: | Çizgi film, çocuk ve toplumsallaşma: Taş Devri ve Jetgiller örneği | Other Titles: | Cartoon, child and socialization: flintstones and jetsons example | Authors: | Güzel, Serkan Soya, Harun Reşit Şemin, Martı Esin Şahin, Bahar |
Keywords: | çizgi film çocuk aile kitle kültürü söylem cartoons child family mass culture discourse |
Abstract: | Bu araştırmanın temel amacı, boş zamanı büyük ölçüde televizyon karşısında
oyalanmakla geçen ailenin en küçük bireyi çocukların, çizgi filmlerden nasıl
etkilendiklerini ortaya koymaktır. Bu doğrultuda örnekleme yöntemi kullanılarak
neredeyse tüm dünyada gösterime giren ve günümüze kadar da yayınlanmaya
devam eden Taş Devri ve Jetgiller çizgi filmlerinin bazı bölümleri tespit edilmiştir.
Söz konusu çizgi filmlerin belirlenen bölümlerinden doküman analizi nitel
araştırma yöntemi kullanılarak veriler toplanmıştır. Öncelikle dokümanlardan elde
edilen veriler içerik analizi ve söylem analizi kapsamında incelenmiştir. İkinci
olarak bu dokümanlardan elde edilen veriler; Foucault, McLuhan ve Frankfurt
okulu kuramları ile sentezlenerek bulgulara dönüştürülmüştür. Kısacası bu
araştırmadan elde edilen en anlamlı bulgulardan biri özel olarak çocukların çizgi
filme maruz kalmasında kitle kültürünün; elektronik çağ ve onun aygıtlarından
daha etkili olmasına ilişkindir. Böylesi bir netice ise geri dönüşlü olarak artık
ailenin, özellikle çocuk eğitimindeki, sorumluluğunun daha da arttırılması gerektiği
anlamına gelir. Bir başka anlamlı bulgu ise, ailenin kendi çocuklarını
mahallelerinde diğer çocuklarla birlikte oynamaya yönlendirmek gibi toplumsal bir
rolünün olduğunun altını çizer. Fundamental aim of this research is to reveal how children who mostly spend their time in front of the television as youngest members of the family are affected by cartoons. Accordingly, some series of Flintstones and Jetsons cartoons which were then broadcast in several countries around the world are determined by using sampling technics. The data are gathered from designated series of these given cartoons via implementing document analysis as a qualitative research technic. First of all, data acquired from given documents are examined within the scope of content analysis and discourse analysis. Secondly, data obtained from these documents are turned into findings by synthetizing with the theories of Faucoult, McLuhan and Frankfurt School. Briefly, one of the most significant findings relates with that mass culture is more effective than electronic age and its devices on especially children’s exposure to television. Such a finding reflexively means that responsibilities of the family particularly in child care have to be increased much more than before. Another significant finding highlights that family has such a social role like directing their children to play in streets with other children. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/52566 |
Appears in Collections: | Fen-Edebiyat Fakültesi Koleksiyonu |
Show full item record
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.