Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/52588
Title: Çocuklara preoperatif dönemde uygulanan dijital hikaye anlatımının kaygı ve negatif duygusal davranışlara etkisi
Other Titles: The effect of digital storytelling applied to children in the preoperative period on anxiety and negative emotional behaviours
Authors: Mete İzci, Selver
Advisors: Çetimkaya, Bengü
Keywords: Dijital hikaye anlatımı
kaygı
duygu
davranış
çocuk
Digital storytelling
anxiety
emotion
behavior
child
Abstract: Araştırma, pediatrik günübirlik cerrahi alanında terapötik bakım müdahalesi olarak dijital hikaye anlatımının negatif duygusal davranışlar ve kaygı üzerindeki etkisi incelemek amacıyla randomize kontrollü deneysel tasarımda yapılmıştır. Araştırma, Denizli ili Pamukkale Üniversitesi Hastaneleri’nde Kulak Burun Boğaz Hastalıkları polikliniklerinde ve yataklı servislerinde Kasım 2022- Nisan 2023 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırmanın evrenini kulak burun boğaz polikliniklerinde, günübirlik cerrahi için kabulü yapılan hastalar oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini, günübirlik cerrahi planlanan ve araştırmanın dahil edilme kriterlerine uyan gönüllü 36 çalışma 36 kontrol grubu olmak üzere 72 çocuk oluşturmuştur. Araştırma verileri, Çocukları Tanımlayıcı Bilgi Formu, Çocuklar için Duygusal Görünüm Ölçeği ve Çocuklar için Durumluk Kaygı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Ayrıca dijital hikaye anlatımı müdahalesinin uygunluğu Dijital Hikayeler için Dereceli Değerlendirme Ölçeği kullanılarak değerlendirilmiştir. Çalışma grubunda, günübirlik cerrahiye hazırlık dijital hikaye anlatımı ile yapılmıştır. Kontrol grubuna ise müdahale uygulanmamıştır. Araştırma verilerinin analizinde, SPSS 25.0 paket programı kullanılarak, iki ortalama arasındaki farkın önemlilik testi, Mann Whitney U testi, Ki kare testi ve Tekrarlı ölçümlerde varyans analizi yapılmıştır. Dijital hikaye anlatımı müdahalesi öncesi çalışma ve kontrol grubunun durumluk kaygı ölçeği puan ortalamaları arasında anlamlı bir fark saptanmamıştır. Her iki grup birbirine homojendir. Durumluk Kaygı puanı, çalışma grubunda izlem zamanlarına göre azalma göstermiştir. Dijital hikaye anlatımı müdahalesi kaygı puanının düşürülmesinde etkili bulunmuştur. Durumluk kaygı puanı, kontrol grubunda ameliyat gününde en yüksektir. Günübirlik cerrahi günü, kontrol grubundaki çocuklar çalışma grubundakilere göre daha yüksek kaygı yaşamışlardır. Kontrol grubundaki çocukların yüksek kaygıları, çalışma grubundan daha yüksek seviyede seyrederek, postoperatif 2 hafta sonra da devam etmiştir. Kontrol grubundaki çocuklar, günübirlik cerrahi günü daha fazla negatif duygusal davranış göstermiştir. Araştırmada uygulanan dijital hikaye anlatımı müdahalesi, çocukların kaygılarının ve negatif duygusal davranışların azaltılmasında etkili bulunmuştur.
This study investigated the effects of digital storytelling as a therapeutic intervention in pediatric day surgery on negative emotional behavior and anxiety in a randomized, controlled experimental design. The study was conducted from November 2022 to April 2023 at the outpatient and inpatient otolaryngology clinics of Pamukkale University Hospital, Denizli. The study population consisted of patients admitted to an otolaryngology outpatient clinic for day surgery.The study sample consisted of 72 children (36 study group, 36 control group) who were scheduled for day surgery and met the study inclusion criteria. Study data were collected using the Child Descriptive Information Form, the Children’s Emotional Manifestation Scale and the State Anxiety for Children Scale. Additionally, the suitability of the digital storytelling intervention was assessed using the Rating Scale for Digital Stories. In the study group, preparation for day surgery was done with digital storytelling. No intervention was applied to the control group. In the analysis of the research data, using the SPSS 25.0 package program, the significance test of the difference between the two means, Mann Whitney U test, Chi-square test and repeated measures variance analysis was performed. The state anxiety scale mean scores of the study and control groups were homogeneous before the digital storytelling intervention. The State Anxiety score decreased in the study group compared to the follow-up times. The digital storytelling intervention was found to be effective in reducing anxiety scores. The state anxiety score was highest in the control group on the day of surgery. On the day of day surgery, children in the control group experienced higher anxiety than those in the study group. The high anxiety of the children in the control group remained at a higher level than the study group, and continued 2 weeks after the operation. Children in the control group showed more negative emotional behavior on the day of day surgery. The digital storytelling intervention applied in the research was found to be effective in reducing children's anxiety and negative emotional behavior.
Description: Bu çalışma, PAÜ Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından desteklenmiştir (Proje No: 2022SABE007)
URI: https://hdl.handle.net/11499/52588
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=a0OMTmEd_3mfOBxT8SiBTAr9W3nvOd-KKuDEcebFh_WpQUaOxpvaqlrR0A_ZN_LE
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10566556.pdf2.54 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

506
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

476
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.