Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/52690
Title: Ortaokul öğrencilerinde algılanan motor yeterliliğin belirlenmesinde fiziksel okuryazarlığın rolü
Other Titles: The role of physical literacy in determining perceived motor efficiency in secondary school students
Authors: Uygun, Sultan
Advisors: Tepeköylü Öztürk, Özden
Keywords: Fiziksel okuryazarlık
algılanan motor yeterlilik
ortaokul öğrencileri
Physical literacy
perceived motor compotence
Middle school students
Abstract: Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin fiziksel okuryazarlıklarının motor yeterlilik algısı üzerindeki etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışmada ayrıca cinsiyet ve fiziksel aktivite yapma durumuna göre fiziksel okuryazarlık ve motor yeterlilik algısındaki farklar; beden kitle indeksi, egzersiz yapanlarda egzersiz sıklığı (hafta/saat) ve egzersiz deneyimi süresine göre ilişkiler de incelenmiştir. Bu araştırma nicel yöntem ile hazırlanmış olup ilişkisel tarama modelinin kullanıldığı bir araştırmadır. Araştırmaya 153 kız ( X kız=12.90±.97), 137 oğlan ( X oğlan=12.89±.88) olmak üzere 290 ( X yaş=12.90±.93) ortaokul öğrencisi katılmıştır. Veri toplama araçları olarak “Gençler için Bedensel Okuryazarlık Değerlendirmesi (Physical Literacy Assessment for Youth, PLAY)”, “Çocuklarda Algılanan Motor Yeterlik Envanteri” ve “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. İstatistiki analizlerde pearson korelasyon, çoklu doğrusal regresyon, ttesti ve MANOVA analiz teknikleri kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre ortaokul öğrencilerinin fiziksel okuryazarlıkları ve motor yeterlilik algılarında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Fiziksel okuryazarlığın psikolojik alanının algılanan motor yeterliğin yer değiştirme alt boyutunu yordadığı görülmüştür. Ayrıca fiziksel okuryazarlığın hem psikolojik hemde fiziksel alanının algılanan motor yeterliliği nesne kontrol becerilerini anlamlı bir yordayıcısı olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyetlere göre oğlan öğrencilerin fiziksel okuryazarlık ve motor yeterlilik algılarının kızlardan daha yüksek olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Egzersiz yapma durumlarına göre ise egzersiz yapan öğrencilerin egzersiz yapmayan öğrencilere göre motor yeterlilik algıları ve fiziksel okuryazarlıkları daha yüksek bulunmuştur. Egzersiz deneyiminin artmasıylada çocuklar kendini daha yeterli algılamış ve aynı zamanda beden kitle indeksi düşük olan bireylerin motor yeterlilik algıları daha yüksek bulunmuştur. Sonuç olarak; fiziksel okuryazarlık çocukların motor yeterlilik algılarını etkileyen önemli bir faktör olarak görülmüştür.
In this study, it was aimed to determine the effect of physical literacy of secondary school students on the perception of motor competence. In addition, the differences in the perception of physical literacy and motor competence according to gender and physical activity status; the relationships according to body mass index, frequency of exercise (week/hour) and duration of exercise experience in the exercising group were examined. The research wasa quantitative study in which the relational descriptive model was utilized. This study was carried out on 290 ( X age=12.90±.93) secondary school students studying in 3 public schools in Alaşehir, Manisa. 153 girls ( X girls=12.90±.97), 137 boys ( X boys=12.89±.88) students participated in the study. "Physical Literacy Assessment for Youth (PLAY)", "Perceived Motor Competence Inventory in Children" and "Personal Information Form" measurement tools were used. Pearson correlation, multiple linear regression, t-test and MANOVA analysis techniques were used in the analysis of the data. According to the research findings, significant differences were found in secondary school students' physical literacy and motor competence perceptions. The psychological domain of physical literacy predicted the locomotor sub-dimension of perceived motor competence. In addition, both psychological and physical domains of physical literacy were found to be a significant predictor of perceived motor competence object control skills. According to gender, it was found that boys' perceptions of physical literacy and motor competence were higher than girls. Also, the motor competence perceptions and physical literacy of the students who exercised were higher than the students who did not exercise. With the increase in exercise experience, children perceived themselves more competent and at the same time, motor competence perceptions of individuals with low body mass index were found to be higher. As a result, physical literacy was found to be an important factor affecting children's perceptions of motor competence.
URI: https://hdl.handle.net/11499/52690
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShmhT8_HZIdQlBmxp1rM9HwS7rWfv8B7JUuZwzqT4qs7d
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10576621.pdf2.08 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

258
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

344
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.