Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/52709
Title: Tip 1 diyabetes mellituslu çocuklara dijital oyun ve video animasyon ile verilen diyabet eğitiminin yaşam kalitesine etkisi
Other Titles: The effect of diabetes education given to children with type 1 diabetes mellitus with digital games and video animation on quality of life
Authors: Tınmaz Pehlivan, Gamze
Advisors: Altundağ, Sebahat
Keywords: Tip 1 diyabetes mellitus
dijital oyun
video animasyon
diyabet eğitimi
Type 1 diabetes mellitus
digital game
video animation
diabetes education
Abstract: Bu araştırma, Tip 1 Diyabetes Mellitus’lu çocuklara dijital oyun ve video animasyon ile verilen diyabet eğitiminin, yaşam kalitesine ve metabolik kontrole etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, tek körlü, randomize kontrollü bir araştırmadır. Deney (n=27) ve kontrol grubu (n=28) olmak üzere toplam 55 Tip 1 Diyabetes Mellitus’lu çocuk ile yürütülmüştür. Deney grubuna dijital oyun ve video animasyonla diyabet eğitimi verilmiştir. Veriler eğitim öncesi, eğitim sonrası 3. ve 6. ayda toplanmıştır. Araştırma verileri “Tanıtıcı Bilgi Formu”, “Diyabetes Mellitus’lu Çocuklarda Yaşam Kalitesi Ölçeği” ve “Metabolik Kontrol Parametreleri İzlem Formu” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde Mann Whitney U, Ki kare, Friedman ve Bonferroni Dunn testi kullanılmıştır. Eğitim öncesinde deney ve kontrol grupları arasında yaşam kalitesi puan ortalamaları açısından istatistiksel olarak fark bulunmazken (p>0,05), eğitim sonrasında deney grubundaki Tip 1 Diyabetes Mellitus’lu çocukların yaşam kalitesi toplam puan ortalamalarının kontrol grubuna göre anlamlı bir şekilde yüksek olduğu (p<0,05) saptanmıştır. Deney grubunun, yaşam kalitesi ölçeği toplam puan ortalamaları eğitim sonrası izlem testlerinde artarken (p<0,05), kontrol grubunda azalma belirlenmiştir (p<0,05). Eğitim öncesi ve eğitim sonrasında, gruplar arası HbA1c puan ortalamaları açısından istatistiksel olarak fark saptanmamıştır (p>0,05). Deney grubundaki çocukların HbA1c puan ortalamalarının azaldığı (p<0,05), kontrol grubunun ise HbA1c puan ortalamalarının arttığı saptanmıştır (p<0,05). Sonuç olarak, dijital oyun ve video animasyon temelli eğitimin Tip 1 Diyabetes Mellitus’lu çocukların yaşam kalitesini arttırmada ve HbA1c değerini azaltmada etkili olduğu saptanmıştır.
This research was conducted to examine the effects of diabetes education given to children with Type 1 Diabetes Mellitus with digital game and video animation on quality of life and metabolic control. The study is a single-blind, randomized controlled trial. It was conducted with a total of 55 children with Type 1 Diabetes Mellitus, including the experimental (n=27) and control group (n=28). Diabetes education was given to the experimental group with digital games and video animations. Data were collected before the training, at the 3rd and 6th months after the training. Research data were collected with "Descriptive Information Form", "Quality of Life Scale in Children with Diabetes Mellitus" and "Metabolic Control Parameters Follow-up Form". In the analysis of the data, Mann Whitney U, Chi-square, Friedman and Bonferroni Dunn tests were used. While there was no statistical difference in terms of quality of life mean scores between the experimental and control groups before the education (p>0.05), it was found that the total quality of life score averages of the children with Type 1 Diabetes Mellitus in the experimental group were significantly higher than the control group after the education (p<0.05) was detected. While the total mean score of the quality of life scale of the experimental group increased in the post-training follow-up tests (p<0.05), a decrease was determined in the control group (p<0.05). There was no statistical difference in terms of HbA1c mean scores between the groups before and after the training. It was determined that the mean HbA1c scores of the children in the experimental group decreased (p<0.05), while the mean of the HbA1c scores of the control group increased (p<0.05). As a result, it has been determined that digital game and video animation-based education are effective in increasing the quality of life of children with Type 1 Diabetes Mellitus and reducing the HbA1c value.
Description: Bu araştırma, PAÜ Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinasyon Birimi tarafından desteklenmiştir (Proje No: 2021SABE013)
URI: https://hdl.handle.net/11499/52709
0
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10581646..pdf
  Until 2025-10-09
1.92 MBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Gamze TINMAZ PEHLİVAN.pdf
  Restricted Access
334.14 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

856
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

160
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.