Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/55447
Title: Ciddi oyunun hastaneye yatan çocukların anksiyete, korku, bilgi ve ebeveynlerinde anksiyete düzeyine etkisi
Other Titles: The effect of serious game on the level of anxiety, fear, knowledge of hospitalized children and level of anxiety in their parents
Authors: Parlak Sert, Hilal
Advisors: Başkale, Hatice
Keywords: Hastaneye Yatan Çocuk
Ciddi Oyun
Anksiyete
Korku
Bilgi
Hospitalized Child
Serious Game
Anxiety
Fear
Knowledge
Abstract: Bu çalışma; geliştirilen ciddi oyunun hastaneye yatan çocukların anksiyete, korku, bilgi ve ebeveynlerindeki anksiyete düzeyine etkisini inceleme amacıyla yapılmıştır. Çalışma, deneysel araştırma tasarımlarından ön-test ve son-test ölçümlerinin olduğu, randomize kontrollü bir araştırmadır. Araştırmanın örneklemini 8-12 yaş grubundan toplam 70 çocuk ve ebeveyni oluşturmuştur (deney grubu: 35, kontrol grubu: 35). Deney grubuna geliştirilen ciddi oyunu oynamaları için 3 gün süre verilmiştir. Araştırma verileri Sosyodemografik Veri Toplama Formu, Klinik Bilgi Formu, Tıbbi İşlemler Korku Ölçeği, Çocuklar İçin Durumluk ve Sürekli Kaygı Envanteri, Durumluk ve Sürekli Kaygı Ölçeği ile toplanmıştır. Çalışma sonucunda; ciddi oyun oynamanın hastaneye yatan 8-12 yaş grubundaki çocukların durumluk ve sürekli anksiyete düzeylerini, tıbbi korku düzeylerini ve klinik bilgi düzeylerini etkilediği bulunmuştur. Çalışmaya katılan çocukların ebeveynlerinin ise durumluk anksiyetesi azalırken sürekli anksiyetelerinin etkilenmediği saptanmıştır. Ciddi oyunların hastaneye ilk kez yatan 8-12 yaş arasındaki çocukların anksiyetelerinin, tıbbi korkularının azaltılması ve klinik bilgilerinin arttırılmasında etkili olduğu görülmüştür.
This study is carried out to develop serious games for hospitalized children, to examine the effects of serious games on the anxiety, fear, knowledge of children and anxiety levels of their parents and to determine children's opinions and perceptions about the developed serious game. The study is randomized controlled trial that includes the pre-test and post-test measurements from experimental research designs. The sample of the research consisted of of 70 children and their parents in the 8-12 age group (intervention group=30, control group=30). Sociodemographic Data Collection Form, The Child Medical Fears Scale, Clinical İnformation Form, State-trait Anxiety İnventory for Children, State-trait Anxiety İnventory for Adults are used to collect the research data. As a result of the study, It has been found that serious gaming affects the state and trait anxiety levels, medical fear levels and clinical knowledge levels of hospitalized children aged 8-12 years. It was determined that the state anxiety of the parents of the children participating in the study is decreased, their trait anxiety is not affected. The use of serious games is recommended to reduce the anxiety and medical fears and to increase the clinical knowledge of children aged 8-12 who are hospitalized for the first time.
URI: https://hdl.handle.net/11499/55447
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10588693.pdf4.85 MBAdobe PDFView/Open
Kararlar_0.pdf
  Restricted Access
317.01 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

166
checked on May 6, 2024

Download(s)

2
checked on May 6, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.