Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/56004
Title: | A Jungian Archetypal analysis of Earnest Cline’s Ready Player One: quest for the Axis mMundi | Other Titles: | Earnest Cline’in Ready Player One romanının Jungcu Arketipsel analizi: Axi̇s Mundi̇ arayışı | Authors: | Özkurt, Miraç | Advisors: | Uzunoğlu Erten, Meltem | Keywords: | Archetype Psychoanalysis Hyper-Reality Mythology Ludology Arketipler Psikanaliz Hiper-Gerçeklik Mitoloji Ludoloji |
Abstract: | Literature serves as both a creative and expressive endeavour, generating works that not only hold aesthetic value but also reflect the multifaceted nature of societal existence. Archetypes, universally recognized patterns embedded in the collective human unconsciousness, take various forms in mythology, dreams, folklore and mostly in literary works. Ernest Cline's dystopian science fiction novel “Ready Player One” provides a vivid example of such archetypes, particularly a character vested with immense power who embarks on a transformative journey. In a challenging environment, this character evolves, gaining substantial self-assurance through a series of enlightening experiences.
The novel introduces readers to a rich tapestry of mythological imagery and archetypes, navigating the concept of hyper-reality, a term initially coined by French philosopher Jean Baudrillard. Through a meticulous qualitative analysis, this research examines how Cline employs these elements to explore hyper-reality. The study argues that the increasing blurring of reality in postmodern societies triggers humanity's search for purpose and meaning symbolized through the quest for the “Axis Mundi” archetype that is described by Carl Gustav Jung. Additionally, this study incorporates insights from ludology—the study of games and play—as a supplementary framework. While not the primary methodological focus, this ludological perspective enriches the analysis and allows for an interdisciplinary approach, bridging the gap between literature and game studies. Edebiyat, estetik değeri olan eserler üreten ve aynı zamanda toplumsal varoluşun çok yönlü doğasını yansıtan hem yaratıcı hem de ifade edici bir çabadır. Evrensel olarak tanınan arketipler, kolektif insan bilinçdışına gömülü desenler gibi çeşitli formlarda, mitoloji, rüyalar, folklor ve en çok da edebi eserler içerisinde ortaya çıkar. Ernest Cline'ın distopik bilim kurgu romanı “Ready Player One,” bu tür arketiplerin canlı bir örneğini sunar, özellikle büyük güce sahip bir karakterin dönüştürücü bir yolculuğa çıkmasını anlatır. Zorlu bir ortamda, bu karakter, aydınlatıcı bir dizi deneyim aracılığıyla önemli bir özgüven kazanır. Roman, okuyucuları Fransız filozof Jean Baudrillard tarafından ortaya atılan hiper-gerçeklik kavramını keşfetmek için mitolojik imgeler ve arketiplerle zengin bir dokuya sokar. Bu titiz niteliksel analiz aracılığıyla, bu araştırma Cline'ın bu öğeleri hiper-gerçeklik konusunu keşfetmek için nasıl kullandığını incelemektedir. Çalışma, postmodern toplumlarda gerçekliğin giderek bulanıklaşmasının, Carl Gustav Jung tarafından tanımlanan “Axis Mundi” arketipi ile sembolize edilen insanlığın amaç ve anlam arayışını tetiklediğini savunmaktadır. Ayrıca, bu çalışma oyun ve oyunbilim konusunda iç görüler sunan ludolojiyi ek bir çerçeve olarak kullanmaktadır. Temel metodolojik odak noktası olmamasına rağmen, bu ludolojik perspektif analizi zenginleştirir ve edebiyat ile oyun çalışmaları arasında disiplinlerarası bir yaklaşım sağlar. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/56004 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
202341025.pdf | 467.55 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
196
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
628
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.