Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/56144
Title: | Sınıfında kaynaştırma öğrencisi bulunan İlkokul öğretmenlerinin sınıf yönetimi yaklaşımlarının değerlendirilmesi | Other Titles: | Evaluation of classroom management approaches of primary school teachers who have inclusion students in their classes | Authors: | Demir, Zehra | Advisors: | Turan Güllaç, Esin | Keywords: | İlkokul öğretmeni kaynaştırma eğitimi Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı (BEP) ilkokul Classroom teacher inclusive education individualized training program (BEP) primary school. |
Abstract: | Sınıfında kaynaştırma öğrencisi olan ilkokul öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşlerinin araştırıldığı bu çalışma nitel ve olgu bilim deseninde yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 eğitim yılında Denizli merkez ilçelerinde sınıflarında kaynaştırma öğrencisi olan ilkokul öğretmenlerinden ölçüt örneklem yöntemiyle seçilen 21 gönüllü öğretmen ile görüşülerek veri toplanmıştır. Görüşmeler, araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Öğretmenlerin kaynaştırma öğrencisiyle olumlu iletişim kurma ve güven geliştirme için yaptıkları çalışmaların başında yakın ilgi gösterme ve bire bir çalışma gelmektedir. Bunu ödül ve pekiştirme çalışmaları izlemektedir. Kaynaştırma öğrencisi olan ilkokul öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimi kapsamında sınıf içi düzenlemelerle ilgili olarak uygun yere uygun kişi ile oturmasını sağlama ve uygun fiziki düzenlemeler yapma en fazla uygulanan düzenlemelerdir. Bunun yanında diğer öğrencileri bilgilendirme de yapılmaktadır. İlkokul öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencisinin sınıfa uyum sağlamaları için yapılan çalışmaların başında bütün etkinliklere dahil etme gelirken farklılıklara saygı kültürü oluşturma ile de sürecin tamamlanmaya çalışıldığı görülmektedir. İlkokul öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerinin sınıf kurallarına uymaları için aldıkları önlemlerin başında net kurallar koyma ve uygulama önlemini aldıkları görülürken ödül ve ceza uygulamaları ile görev sorumluk verme uygulamalarının da yapıldığı görülmüştür.
İlkokul öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerinin ders motivasyonunu sağlamak için ilgi ve destek sağlama ile ödüllendirmeye yönelik çalışmalar yaptıkları görülmüştür. Kaynaştırma öğrencilerinin ders başarısını destekleyecek nitelikte olan öğretim uygulamalarına ilişkin görüşlerinde en çok ifade öğrenciye özgü etkinlikler olarak belirtilmiştir. İlkokul öğretmenlerinin diğer öğrencilerin, kaynaştırma öğrencilerini kabul
etmeleri, oyunlarına almaları ve yardımcı olmaları konusunda destek olma konusunda en fazla kullandıkları stratejinin sınıftaki diğer öğrencilerle konuşarak ikna etme olmuştur. Bunun yanında kaynaştırma öğrencileri ile diğer öğrencileri birlikte oynatma uygulamasını da yapmaktadır. İlkokul öğretmenlerinin kaynaştırma öğrencilerinin aileleri ile işbirliği oluşturma konusunda önerilerin başında sık iletişim kurma önerisi gelmiştir. Bunu sırasıyla aile katılımı sağlama, rehberlik servisinden yardım alma ve ev ziyaretleri yapma gelmiştir. This research, in which the opinions of classroom teachers, who are inclusive students in their classroom, was conducted in a qualitative and phenomenological design. The research study group was collected by interviewing 21 volunteer teachers selected by criterion sampling method from the classroom teachers who were inclusive students in the central districts of Denizli province in the 2022-2023 academic year. A semi-structured interview form developed by the researcher was used in the interview. Close attention and one-on-one work are at the forefront of the efforts of teachers to establish positive communication and develop trust with their inclusive students. This is followed by reward and reinforcement activities. The most applied regulations are within the scope of mainstreaming education, ensuring that classroom teachers who are mainstreaming students sit in the appropriate place with the appropriate person and make appropriate physical arrangements. Other students are also informed. In all activities, inclusiveness is one of the primary studies carried out by classroom teachers for the integration of inclusive students into the classroom, and it is seen that the process is tried to be completed by creating a culture of respect for differences. While it was seen that the primary school teachers took the precaution of setting and applying clear rules at the beginning of the measures taken by the mainstreaming students to comply with the classroom rules, it was observed that the practices of reward and punishment and assignment of tasks were also taken into account. It has been observed that primary school teachers are working on providing interest and support and rewarding inclusive students to provide lesson motivation. In the views of mainstreaming students about the teaching practices that will support the success of the course, the most expressions were stated as student-specific activities. Talking to other students in the class was the most common strategy used by classroom teachers to support other students in accepting, playing, and helping inclusion students. In addition, it also makes the practice of playing inclusion students and other students together. The suggestion of frequent communication came at the beginning of the suggestions of the classroom teachers about establishing cooperation with the families of inclusive students. This was followed by providing family participation, getting help from the guidance service, and making home visits, respectively. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/56144 |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Zehra DEMİR Proje.pdf | 1.86 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
178
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
494
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.