Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/56168
Title: | Hz. Peygamber’in (sav) öğretim metodları | Authors: | Eskiyayla, Enes | Advisors: | Şenyayla, Gencay | Keywords: | Eğitim Öğretim Metot Hz. Peygamber Education Teaching Method Prophet |
Abstract: | Eğitim, Hz. Adem’den bu güne kadar değerini kaybetmemiş ve kıyamete kadar hiç kaybetmeyecek bir olgudur. Eğitim Hz. Adem’in isimleri öğrenmesiyle başlar ve Hz. Peygamber’in (s.a.v.) döneminde doruk noktasına ulaşır. Peygamberler ve Allah Rasül’ü (s.a.v.) bu eğitimi bizzat ilahi kanalla almışlardır. Hz. Peygamber (s.a.v.) cehalet dönemi dediğimiz insani değerlerden uzak bir zamanda insanca yaşamanın en ince noktalarına kadar öğretmiştir. Öyle ki kendisi Ümmi (okur-yazar olmayan) bir
peygamberdir. Günümüzde okur-yazar olmayan insanları cahil gözüyle baktığımızı düşündüğümüzde Hz. Peygamberin (s.a.v.) nasıl büyük bir iş başardığını görmekteyiz. Bu çalışmamız da bu büyük işi başaran Hz. Peygamberin (s.a.v.) uyguladığı öğretim metotlarını aktarmaya çalışacağız. Bunu aktarmadan önce bir eğitimcide bulunması gerek hasletlere ve bu hasletlerden hangileri Hz. Peygamber (s.a.v.) de mevcut onlara
değineceğiz. Çalışmamızın amacı modernizmin dayattığı eğitim anlayışı ve bu anlayışta kullanılan eğitim metotların, Hz. Peygamberin (s.a.v.) uyguladığı eğitim metotlarını karşılaştırmak, benzer farklı yönlerini ortaya çıkartmaktır. Çalışma iki bölümden oluşacaktır. Birinci bölümde Eğitimci olarak Hz. Peygamberin (s.a.v.) eğitimci özelliklerini, ikinci bölümde uyguladığı öğretim metotlarını kısaca anlatacağız. Education The first human being and the first Prophet Hz. It is a phenomenon that has not lost its value since Adam until today and will never lose it until the apocalypse. Hz. It begins with Adam learning the names. (al-Baqara 2/31) Hz. It reached its peak during the time of the Prophet (s.a.v). The prophets and the Messenger of Allah (s.a.v) received this education through divine channels. Hz. The Prophet (s.a.v) taught us the finer points of living humanely in a time far from human values, which we call the period of ignorance. So much so that he is an Ummi (illiterate) prophet. When we think that today we view illiterate people as ignorant, Hz. We see what a great job the Prophet (s.a.v) accomplished. In this study, we focus on the Prophet Muhammad who accomplished this great work. We will try to convey the teaching methods applied by the Prophe(s.a.v). Before conveying this, the characteristics that an educator should have and which of these characteristics are Hz. The Prophet (s.a.v) is also present and we will mention them. The aim of our study is the understanding of education imposed by modernism and the educational methods used in this understanding, Hz. Comparing the education methods applied by the Prophet (s.a.v) is to reveal their similar and different aspects. The study will consist of two parts. In the first part, Hz. as Educator. We will briefly explain the educator characteristics of the Prophet (s.a.v) and the teaching methods he applied in the second chapter. |
URI: | https://hdl.handle.net/11499/56168 |
Appears in Collections: | Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Enes Eskiyayla Hz. Peygamber'in Öğretim Metotları (1) (1).pdf | Enes ESKİYAYLA | 401.22 kB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
122
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
980
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.