Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/56221
Title: Unveiling the fabulative art: Exploring english metaphysical detective fiction in Robert Irwin's the Arabian Nightmare and Lawrence Norfolk's Lemprière's Dictionary
Other Titles: Fabülatif sanatı ortaya çıkarmak: Robert Irwın'in the Arabian Nightmare ve Lawrence Norfolk'un Lemprière's Dictionary adlı eserlerinde ingiliz metafizik dedektif kurgusunun çözümlenmesi
Authors: Yalçın, Gamze
Advisors: Si̇vri̇oğlu, Şeyda
Keywords: Batı Dilleri ve Edebiyatı
Western Linguistics and Literature ; İngiliz Dili ve Edebiyatı
Masallaştırma
Metafizik Dedektif Yazını
Robert Irwin
Lawrence Norfolk
The Arabian Nightmare
Lemprière's Dictionary.
Publisher: Pamukkale University
Abstract: Bu tezde Robert Irwin'in The Arabian Nightmare (1983), ve Lawrence Norfolk'un Lemprière's Dictionary (1991) adlı romanlarında, masallaştırmanın rolü ve özellikle, masallaştırmanın metafizik dedektif yazınına etkisi ve bu yazında nasıl kullanıldığı titizlikle incelenmeye çalışılmıştır. Robert Irwin ve Lawrence Norfolk, yenilikçi yazım tarzları ve hayatın ve varoluşun gerçekliğine değinen çeşitli temalarıyla postmodern İngiliz edebiyatında özel bir yer tutmaktadır. Irwin ve Norfolk'un eserleri sadece "onu yöneten geleneğe meydan okuyan yazının olanaklarını keşfetmekle" (Federman, 1975: 7) kalmaz aynı zamanda, mitik, büyülü, metinlerarası ve tarihsel konularıyla masallaştırma ve metafizik dedektif yazınına büyük katkılar da sunar. Romanları, gerçek ve anlamlı olduğu varsayılanı yapı söküme uğratıp alt üst ederek, karakterleri ve okurları ontolojik sorgulamalara çeker ve simgesel ve alegorik bir dil kullanarak, ürkütücü ve tekinsiz bir nihilizm atmosferi sergiler. Birinci bölüm, masallaştırma teorisi ve metafizik dedektif yazınının ayrıntılı bir incelemesini sunmaktadır. Tartışmaya, masallaştırma ve metafizik dedektif yazını arasındaki benzerlikleri vurgulayarak devam edilmiştir. İkinci ve üçüncü bölümlerde tematik bir analiz yapılarak, kitaplarda gerçekliğin nasıl algılandığı ve kurgulandığı sorusuna yanıt aranmaya çalışılmıştır. İkinci ve üçüncü bölümleri takip eden alt bölümlerde ise, Robert Irwin ve Lawrence Norfolk'un fabülatör olarak yeteneklerini göstermek için yapısal bir analiz yapılmıştır. Tüm bu analizler ışığında, tezde, Irwin'in ve Norfolk'un, yenilikçi ve karmaşık anlatı teknikleriyle, dünyayı kavrayışımızı yenilemek adına sadece gerçek ve anlamlı olduğu varsayılanı yerinden etmekle kalmayıp, aynı zamanda var oluşun ve varlığın doğasına dair iddialarda bulunmaya çalıştıkları öne sürülmektedir.
In this dissertation, the role of fabulation, and more specifically the manifestation and influence of fabulation in metaphysical detective fiction, is intended to be explored and discussed meticulously within the selected novels of Robert Irwin's The Arabian Nightmare (1983), and Lawrence Norfolk's Lemprière's Dictionary (1991). Robert Irwin and Lawrence Norfolk, with their innovative writing style and various themes that touch upon the reality of life and existence, take a special place in postmodern English literature. Irwin and Norfolk's works not only "explore the possibilities of fiction, the kind of fiction that challenges the tradition that governs it" (Federman, 1975: 7) but also make great contributions to fabulation and metaphysical detective fiction with their mythical, magical, metafictional, and historical subjects. Their novels deconstruct and subvert what is assumed to be real and meaningful, drawing the characters and readers towards ontological inquiries, and, through the use of symbolic and allegorical language, they manifest an atmosphere of eerie and uncanny nihilism. Chapter One presents a detailed elucidation of fabulation theory and metaphysical detective fiction. The discussion is further developed by emphasizing the analogies between fabulation and metaphysical detective fiction. A thematic analysis is carried out in the second and third chapters, and the question of how one perceives and constructs reality within the books is attempted to be answered. Structural analysis has been conducted in the following subchapters of the second and third chapters to demonstrate Irwin and Norfolk's artistic abilities as fabulators. In light of these analyses, this dissertation suggests that Irwin and Norfolk, with their innovative and complex narration techniques, not only destabilize what is assumed to be real and meaningful to renovate our understanding of the world but also endeavour to make philosophical claims about the nature of existence and being. Key Words: Fabulation, Metaphysical Detective Fiction, Robert Irwin, Lawrence Norfolk, The Arabian Nightmare, Lemprière's Dictionary.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=nLNfCsWgUluh5T2iyudShtLne6_onA9yXl1AvAEOTXVWrKj1a7KJTr0WhuAF1wyz
https://hdl.handle.net/11499/56221
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

32
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.