Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/56648
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorAkgül, Nilgün-
dc.contributor.authorÖzpala, Gizemen_US
dc.date.accessioned2024-02-21T13:18:06Z-
dc.date.available2024-02-21T13:18:06Z-
dc.date.issued2023en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/56648-
dc.description.abstractAmaç: Bu tez çalışması; yetişkinlerin, sosyal medyada karşılaştıkları dental resimler veya reklamların etkisi ile kendi diş estetiği memnuniyetlerini, dental özgüvenlerini ve buna bağlı olarak benlik saygılarını ölçmeyi amaçlamaktadır. Yöntem: 19 ile 59 yaş aralığında sosyal medya kullanan 592 katılımcıya demografik, estetik diş hekimliği ve sosyal medya kullanımı, dental özgüven ve memnuniyetle ilgili sorulardan, benlik saygısını değerlendirmek üzere Rosenberg Benlik Saygısı Envanterinden (RSES) oluşan bir anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22.0 yazılımı aracılığıyla değerlendirilmiştir. Pearson ki-kare testi ile değerlendirilmiş, istatistiksel anlamlılık seviyesi p<0,05 olarak belirlenmiştir. Ayrıca frekans analizi yapılarak, sonuçlar yüzde olarak verilmiştir. Bulgular: %61,5’i kadın, %38,5’i erkek olan katılımcıların, yaklaşık yarısından fazlası günde 2 saatten fazla süreyi sosyal medya üzerinde geçirmektedir. Sosyal medyada geçirilen zamanla yaş (p<0,0001), eğitim düzeyi (p<0,0001) ve benlik saygısı (p<0,001) arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Benlik saygıları yaş faktörü ile karşılaştırıldığında aralarında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki olduğu (p<0,05) sosyal medyada en çok zaman geçiren 19-29 yaş grubunun benlik saygısının diğer gruplara göre düşük olduğu tespit edilmiştir. Ankete katılan kişilerin %60’ına yakının dental özgüvenlerinin, %75’ine yakınının da benlik saygılarının yüksek olduğu, aralarında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişkinin olduğu görülmüştür (p<0,05). Sonuç: Sosyal medya platformları üzerinde uzun zaman geçiren kişilerde benlik saygısı ile birlikte dental özgüvenin düştüğü, estetik tedavilere yönelme eğiliminin ise arttığı belirlenmiştir. Sosyal medyanın etkisinin ve kullanıcı sayısının hızla artması, estetik operasyon geçiren kişilerin sayısının her yıl katlanarak artmasının bir nedeni olabileceğinden, özellikle genç bireylerin, psikolojik sağlıklarını korumak, benlik saygılarını geliştirmek ve kendileri ile ilgili doğru kararlar alabilmeleri için bu platformlarda gördükleri içerikleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirmeleri gerektiği vurgulanabilir.en_US
dc.description.abstractObjective: In this study, it was aimed to measure the dental aesthetic satisfaction, dental self-confidence and self-esteem of adults as a result of encountering various dental topics, pictures or advertisements on social media Method: A survey about demographics, aesthetic dentistry and social media use, dental self-confidence and satisfaction, and the Rosenberg Self-Esteem Inventory (RSES) was administered to 592 participants between the ages of 19 and 59 who use social media. The obtained data were evaluated through SPSS 22.0 software. The statistical significance level was determined as p<0.05 and was evaluated with the Pearson chi-square test. Frequency analysis was performed and the results are given as percentages. Results: Approximately half of the participants, 61.5% of whom are women and 38.5% of whom are men, spend more than 2 hours a day on social media. A statistically significant relationship was found between the time spent on social media, age (p<0.0001), education level (p<0.0001) and self-esteem (p<0.001). When self-esteem was compared with the age factor, it was determined that there was a statistically significant relationship between them (p<0.05), and the self-esteem of the 19-29 age group, who spent the most time on social media, was lower than the other groups. It was observed that nearly 60% of the people who participated in the survey had high dental self-confidence, and close to 75% had high self-esteem, and there was a statistically significant relationship between them (p<0.05). Conclusion: It has been determined that dental self-confidence decreases with self-esteem in people who spend a long time on social media platforms, and the tendency to turn to aesthetic treatments increases. Since the impact of social media and the rapid increase in the number of users may be a reason for the number of people who have plastic surgery to increase exponentially every year, especially young individuals should critically evaluate the content they see on these platforms in order to protect their psychological health, improve their self-esteem and make the right decisions about themselves.en_US
dc.language.isotren_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/restrictedAccess-
dc.subjectBenlik saygısıen_US
dc.subjectDental özgüvenen_US
dc.subjectEstetik diş hekimliğien_US
dc.subjectSosyal medyaen_US
dc.subjectAesthetic dentistryen_US
dc.subjectDental self-confidenceen_US
dc.subjectSelf-esteemen_US
dc.titleDiş Hekimliğinde sosyal medya paylaşımlarının dental özgüven ve estetik memnuniyet ile benlik saygısı üzerine etkisinin incelenmesien_US
dc.typeSpecialty Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.contributor.affiliation#Pamukkale Üniversitesi#en_US
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeSpecialty Thesis-
item.languageiso639-1tr-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
crisitem.author.dept06.01. Clinical Sciences-
Appears in Collections:Diş Hekimliği Fakültesi Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10603088.pdf2.08 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

182
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

32
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.