Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/57096
Title: Müzisyenlerde farklı enstrüman eğitiminin ince motor beceri ve yürütücü işlevlere olan etkisinin incelenmesi
Other Titles: Investigation for effects of different instrumental educations to fine motor skills and executive functions among musicians
Authors: Güvem, Ömer Can
Advisors: Ki̇ti̇ş, Ali̇
Keywords: Ergoterapi
Occupational Therapy
Bilişsel Esneklik
Cognitive Flexibility
İnce Motor Beceriler
İşleyen Bellek
Ketleme Ve Seçici Dikkat
Yürütücü İşlevler
Executive Functions
Fine Motor Skills
Inhibition And Selective Attention
Working Memory
Publisher: Pamukkale University
Abstract: Bu çalışma, farklı enstrüman eğitiminin yürütücü işlev ve ince motor beceri üzerindeki etkilerini karşılaştırmayı amaçlamak ile birlikte enstrüman eğitiminin bireylerde ince motor beceri düzeyine olan katkısını belirlemeyi ve yürütücü işlevlerin hangi bileşenlerini etkilediğini anlamayı hedeflemektedir. Araştırmaya devlet konservatuarlarında ana enstrümanı piyano veya gitar olan 60 konservatuar öğrencisi ve herhangi bir enstrüman ile amatör veya profesyonel düzeyde ilgilenmemiş 58 üniversite öğrencisi dahil edildi. Piyanistlerin sayısı 31 (%51,7) Gitaristlerin sayısı 29 (%48,3) idi. Araştırmaya gönüllü katılanların ön değerlendirme formu ile bilgileri toplandı. Konservatuar öğrencilerinin haftalık ne sıklık ile çalıştığı ve enstrüman tecrübeleri kayıt edildi. Ketleme ve seçici dikkati (KSD) değerlendirmek için Stroop Testi, işleyen belleği değerlendirmek için Harf-Sayı Sıralama Testi, bilişsel esnekliği değerlendirmek için Görev Değişim Testi, ince motor beceri düzeyini değerlendirmek için 9 Delikli Peg Testi uygulandı. Yapılan araştırmada müzisyenlerin KSD (p≤0,001), işleyen bellek (p≤0,050) ve sol ince motor becerisinin (p≤0,001) kontrol grubuna göre daha gelişmiş olduğu saptandı. Yapılan post-hoc analizlerinde farklılığın kontrol grubundan kaynaklandığı saptandı. Enstrüman spesifik olarak gitaristler ve piyanistler arasında yürütücü işlev ve ince motor beceri düzeyleri açısından anlamlı bir fark bulunmadı (p>0,050). Enstrüman tecrübesi arttıkça yürütücü işlev ve ince motor beceri düzeyinde yüksek ortalamalar saptandı. Yapılan korelasyon test sonuçlarına göre işleyen belleğin KSD ile arasında (r=-0,301, p≤0,001), sağ (r=-0,252, p≤0,050) ve sol (r=-0,220, p≤0,050) ekstremite becerileri ile arasında ve üst ekstremite beceri farkının, sol ekstremite becerisi ile arasında (r=0,236, p≤0,050); sol ve sağ ekstremite becerilerinin birbirleri ile arasında anlamlı bir ilişki saptandı (r=0,593, p≤0,001). Bu çalışmada, enstrüman eğitiminin yürütücü işlev ve ince motor beceri performansını olumlu yönde etkilediği bulunmuştur ancak farklı enstrüman eğitiminin spesifik etkilerinin anlaşılabilmesi için ileri düzeyde çalışmalara ihtiyaç vardır. Enstrüman tecrübesinin artmasıyla birlikte yürütücü işlev ve motor beceri düzeyinin de arttığı, üst ekstremitede motor beceri farkının düştüğü gözlenmiştir. Elde edilen bulgular, zihinsel becerilerin sergilenirken dikkat kontrolünün sağlanması ve motor becerilerin zihinsel beceriler ile bağlantısına işaret etmektedir.
This study aims to compare the effects of different instrument educations on executive function and fine motor skills, determine the contribution of instrument education to individuals' fine motor skill levels, and understand which components of executive functions are affected. The research included 60 conservatory students whose main instrument was piano or guitar and 58 university students who had not engaged in any instrument at an amateur or professional level. The number of pianists was 31 (51.7%), and the number of guitarists was 29 (48.3%). Information was collected from the voluntary participants using a pre-assessment form. The frequency of practice and instrument experience of conservatory students were recorded. To assess inhibition and selective attention (ISA), Stroop Test was used; to assess working memory, Letter-Number Sequencing Test was used; to assess cognitive flexibility, Task-switching Test was used; and to assess fine motor skill level, the 9-Hole Peg Test was administered. In the study, it was found that musicians had superior ISA (p≤0.001), working memory (p≤0.050), and left fine motor skills (p≤0.001) compared to the control group. Post-hoc analyses revealed that the difference stemmed from the control group. There was no significant difference in executive function and fine motor skill levels between guitarists and pianists (p>0.050). As instrument experience increased, higher averages were found in executive function and fine motor skill levels. According to the correlation test results, there was a significant relationship between working memory and ISA (r=-0.301, p≤0.001), right (r=-0.252, p≤0.050) and left (r=-0.220, p≤0.050) extremity skills, and the difference in upper extremity skills and left extremity skills (r=0.236, p≤0.050); a significant relationship was also found between left and right extremity skills (r=0.593, p≤0.001). This study found that instrumental education positively affects executive function and fine motor skill performance. However, advanced studies are needed to understand the specific effects of different instrumental educations. It was observed that as instrumental experience increases, the levels of executive function and motor skills also increase, while the difference in motor skills in the upper extremity decreases. The findings indicate the need for attention control during the demonstration of mental skills and the connection of motor skills with mental skills.
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=cr4SkWLaRMhkDRBjqthpsfYJ8KMT_WWiNWqvcHAM1c60LTXFX3ijtytA0D4vQzBt
https://hdl.handle.net/11499/57096
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File SizeFormat 
10607150.pdf2.24 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

18
checked on May 27, 2024

Download(s)

14
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.