Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/57157
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKafalı, Hasan-
dc.contributor.authorOcak, Esengülen_US
dc.date.accessioned2024-05-21T13:04:25Z-
dc.date.available2024-05-21T13:04:25Z-
dc.date.issued2024en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/57157-
dc.description.abstractThe Islamic religion primarily assigns the task of care and education of children to their parents. However, in cases where parents are absent or unable to fulfill their duties, this responsibility falls under the jurisdiction of the state. Foster homes, known as Sevgi Evleri, are institutions where children who are separated from their families for various reasons are housed and provided with educational needs under the supervision of the government. These children, referred to as children in need of protection, often face certain challenges due to their environment and living conditions.The purpose of my study is to demonstrate that a disciplined and continuous religious education, focusing on faith, worship, and morality, will play a significant role in both addressing the problems faced by these children and facilitating the development of a healthy, conscious, and responsible personality in them. Religious education is crucial for individuals to understand themselves, gain knowledge about beliefs and values, find meaning in life, and develop moral maturity and appropriate behavior towards society. In our study, the psychosocial problems of children in need living in foster homes were initially examined in relation to their causes. Subsequently, the psychological and social functions of faith and worship were discussed, and the positive effects of faith and worship education within the scope of religious education on children in need of protection were highlighted. We employed a literature review method and tried to support our findings with existing theoretical knowledge.In conclusion, it was determined that religious education can be an important factor in helping children in need overcome the negative effects of their adverse circumstances, regain their lives, and develop a positive outlook. It can also contribute to their socialization, positive behavior, and avoidance of negative behaviors.-
dc.language.isotren_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectManevi değerler-
dc.subjectSevgi evi-
dc.subjectÇocuk evi-
dc.subjectDin eğitimi-
dc.subjectKorunmaya ihtiyacı olan çocuk-
dc.subjectSpiritual values-
dc.subjectLove house-
dc.subjectChildren's house-
dc.subjectReligious education-
dc.subjectChildren in need of protection-
dc.titleSevgi evlerinde kalan çocuklara manevi danışmanlık ve rehberliken_US
dc.title.alternativeSpiritual counseling and guidance in love houses-
dc.typeProjecten_US
dc.departmentPamukkale Üniversitesi İslami İlimler Enstitüsü-
dc.relation.publicationcategoryRaporen_US
dc.description.endpageİslam dini çocuğun bakım ve eğitim görevini öncelikle anne babaya verir, ancak anne babanın olmadıkları veya görevlerini yapamadıkları durumlarda bu görev devletin sorumluluğundadır. Sevgi Evleri de, tamda bu ihtiyaçtan çeşitli nedenlerle ailesinde ayrı kalan çocukların devletin gözetiminde barındığı ve eğitim öğretim ihtiyacının karşılandığı kurumlardır. Devletin sevgi ve çocuk evlerinde olan bu çocuklara korunmaya muhtaç çocuklar denmektedir. Bu çocuklar içinde bulundukları ortam ve yaşam şartlarına bağlı olarak bazı sorunlarla karşı karşıya kalmaktadırlar. Yapmış olduğum çalışma bu çocuklara inanç, ibadet ve ahlak boyutuyla verilecek disiplinli ve devamlı bir din eğitiminin hem onların sorunlarının çözümünde önemli bir rol alacağını hem de onlarda sağlıklı, bilinçli, sorumluluk sahibi bir kişilik oluşturacağını ortaya koymayı amaçlıyor. Çünkü din eğitimi, bireyin kendini tanıması, inanç ve değerler konusunda bilgi sahibi olması, hayatı anlamlandırması, ahlaki gelişim ve topluma uygun davranma konusunda gerekli olgunluğa sahip olması açısından son derece önemlidir. Çalışmamızda öncelikle sevgi evlerinde kalan muhtaç çocukların psiko-sosyal sorunları, nedenlerine bağlı olarak ele alındı. Daha sonra inancın ve ibadetlerin psiko-sosyal işlevleri ele alınarak din eğitimi kapsamında verilecek iman ve ibadet eğitiminin korunmaya muhtaç çocuklar üzerindeki olumlu tesirleri ortaya kondu. Çalışmamızda literatür tarama yöntemi kullanıldı. Mevcut teorik bilgilerle de desteklenmeye çalışıldı. Sonuç olarak din eğitiminin korunmaya muhtaç çocukların yaşadıkları olumsuz durumların etkisinden kurtulup hayata tekrar kazandırılmaları, pozitif bakış açısına sahip olmaları, sosyalleşmelerini, olumlu davranış göstermelerini, olumsuz davranışlardan uzak durmalarını sağlayacak önemli bir unsur olabileceğine ulaşılmıştır.-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeProject-
Appears in Collections:Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GERÇEK proje ESENGÜL yedek1.pdfEsengül OCAK883.97 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

84
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

70
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.