Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/57177
Title: İlköğretim müfredatında tanrı tasavvuru ve inanç esaslarının incelenmesi ve öneriler
Other Titles: İmagination of god and the principles of belief in the primary education cirriculum and suggestions
Authors: Oymak Gülbağcı, Firdevs
Advisors: Şimşek, İsmail
Keywords: Tanrı tasavvuru
İnanç esasları
İlköğretimde tanrı tasavvuru
Imagination of god
Principles of faith
Imagination of god in primary sducation
Abstract: Bu çalışma, Türkiye'de ilköğretim müfredatında yer alan Tanrı tasavvuru ve inanç esaslarının incelenmesini ve değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Çalışma, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi dersi müfredatları üzerinden yürütülmüş, Tanrı algısının çocuklara nasıl aktarıldığı, hangi sıfatlar ve nitelikler üzerinde durulduğu açısından değerIendirilmiştir. Çalışma, temelde antropomorfik ve kutsal Tanrı algılarına odaklanmıştır. İnceleme sonuçlarına göre, müfredatın genelinde antropomorfik tasavvurlara daha fazla vurgu yapıldığı, ancak kutsal Tanrı algısının daha az vurgulandığı görülmüştür. Özellikle çocukların duygusal ve bilişsel gelişimine uygun bir şekilde Tanrı'nın sevgi, merhamet gibi olumlu yönlerine daha fazla vurgu yapılması gerekliliği ortaya çıkmıştır. Çalışma, öneriler bölümünde ilköğretim müfredatında Tanrı tasavvuru ve inanç esaslarının daha dengeli bir şekilde ele alınmasını, çocukların Tanrı'ya dair olumlu algılarını güçlendirecek stratejilerin kullanılmasını ve pedagojik yöntemlerin çocukların yaş ve gelişim düzeyine daha uygun bir şekilde adapte edilmesini önermektedir. Bu önerilerin hayata geçirilmesiyle, çocukların dinî ve ahlaki değerlere daha sağlıklı bir şekilde ulaşmalarına, Tanrı tasavvurlarını olumlu bir şekilde geliştirmelerine katkı sağlanması hedeflenmektedir.
This study aims to examine and evaluate the concept of God and the principles of belief in the primary education curriculum in Turkey. The study was carried out through the curriculum of the Religious Culture and Ethics course and was evaluated in terms of how the perception of God was conveyed to children and what adjectives and qualities were emphasized. The study mainly focused on anthropomorphic and divine perceptions of God. According to the results of the analysis, it was seen that there was more emphasis on anthropomorphic images in general in the curriculum, but less emphasis was placed on the perception of holy God. It has emerged that there is a need to place more emphasis on the positive aspects of God, such as love and mercy, especially in accordance with the emotional and cognitive development of children. In the recommendations section, the study suggests that the concept of God and the principles of belief should be addressed in a more balanced way in the primary education curriculum, that strategies should be used to strengthen children's positive perceptions of God, and that pedagogical methods should be adapted more appropriately to the age and developmental level of children. By implementing these suggestions, it is aimed to help children reach religious and moral values in a healthier way and to develop their vision of God in a positive way.
URI: https://hdl.handle.net/11499/57177
Appears in Collections:Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Firdevs OYMAK GÜLBAĞCI Proje.pdfFİRDEVS OYMAK GÜLBAĞCI1.13 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.