Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/57199
Title: Bilgi çağında müslüman ebeveyn ve çocuk eğitimi
Other Titles: Muslim parentand child education in the information age
Authors: Yıldız, Alev
Advisors: Öncü, Ali
Keywords: Bilgi
Bilgi çağı
Çocuk
Çocuk eğitimi
Müslüman ebeveyn
Information age
Child
Child education
Muslim parent
Abstract: Günümüzde hızla gelişen teknoloji ve bilgiye erişim imkânları, toplumları derinlemesine etkilemekte ve geleneksel eğitim anlayışlarını dönüştürmektedir. Bu bağlamda, Müslüman ebeveynlerin ve çocukların, bilgi çağının getirdiği dinamik değişimlere nasıl uyum sağlayabileceği önemli bir konu haline gelmiştir. "Bilgi Çağı" olarak adlandırılan dönemde, Müslüman ailelerin çocuk yetiştirme pratiği, geleneksel değerlerle modern bilgi akışını birleştirmeyi gerektirmektedir. Bu çalışma, Müslüman ebeveynlerin, çocuklarına sağlıklı bir şekilde bilgi çağına entegre olma becerisi kazandırmak amacıyla karşılaştığı zorlukları ve bu zorlukları aşmak için kullanabilecekleri stratejileri ele almaktadır. Geleneksel İslamî öğretileri modern eğitim metotlarıyla birleştirerek, çocuklara hem dini değerleri benimsemeleri hem de teknoloji çağının gereksinimlerine adapte olmaları konusunda rehberlik etmek, bu çalışmanın odak noktasını oluşturmaktadır. Ayrıca, bu çalışma, Müslüman ailelerin çocuk eğitiminde dijital medyanın etkileri, çocukların internet kullanımı ve dijital okuryazarlık konularında sağlıklı yönlendirmeleri nasıl yapabileceğini de ele alacaktır. Bilgi çağında Müslüman ebeveynlerin ve çocukların, dinî değerlere bağlı kalarak aynı zamanda çağın gereksinimlerine uygun bir eğitim alabilmesi için geliştirilecek stratejiler, bu çalışmanın temel çıkış noktalarını oluşturmaktadır. Bilgi çağında Müslüman ebeveynlerin çocuklarının eğitimine karşı görevleri özetlenmeye çalışılmıştır.
Today, rapidly evolving technology and Access to information are having a profound impact on societies and transforming traditional understandings of education. Inthiscontext, how Muslim parents andc hildren can adapt to the dynamic changes brought about by the information age has become an important issue. In the so-called "Information Age", the child-rearing practice of Muslim families requires combining traditional values with the flow of modern knowledge. This study addresses the challenges Muslim parents face and the strategies they can use to overcome these challenges in order to provide their children with the skills to integrate into the information age in a healthy way. Combining traditional Islamic teachings with modern educational methods to guide children to both embrace religious values and adapt to the needs of the technological age is the focus of this study. It will also address how Muslim parents can provide sound guidance on the effects of digital media in children's education, children's internet use and digital literacy. Strategiest o be developed for Muslim parents and children in the information age to receive an education that is in line with the needs of the age while adhering to religious values are the main starting points of this study. An attempt has been made to summarize the duties of Muslim parents towards their children's education in the information age.
URI: https://hdl.handle.net/11499/57199
Appears in Collections:Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ALEV YILDIZ.pdfAlev YILDIZ630.22 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

62
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

64
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.