Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/57682
Title: Sosyal medya kullanımı gebelikte beden algısını yordayıcı bir faktör müdür?
Other Titles: Is social media use a predictive factor for body image during pregnancy?
Authors: Sarıtemur, Esra
Advisors: Serçekuş Ak, Pınar
Keywords: Beden Algısı
Facebook
Gebelik
Instagram
Sosyal Medya
Body Image
Pregnancy
Social Media
Abstract: Amaç: Bu araştırma gebelerde sosyal medya kullanımının gebelikte beden algısını yordama durumlarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Gereç ve yöntemler: Araştırma tanımlayıcı ve ilişkisel tiptedir. Veriler “Gebe Tanıtıcı Özellikler Formu’’, “Sosyal Medya Kullanım Ölçeği (SMKÖ)’’ ve “Gebelikte Beden Algısı Ölçeği (GBAÖ)’’ aracılığı ile toplanmıştır. Gebelere sosyal medya platformları üzerinden ulaşılmıştır. Örnekleme alınacak kişi sayısı, G-Power güç analizi programı, A priori aşaması ile hesaplanmıştır. Güç analizinde doğrusal regresyon analizi baz alınarak, 0.01 anlamlılık düzeyi, %95 güç ve orta etki ile örneklem büyüklüğü 157 gebe kadın olarak belirlenmiştir. Araştırmaya 160 gebe alınmıştır. Bulgular: Araştırma bulgularında SMKÖ toplam puanı ile GBAÖ toplam puanı ve “GBAÖ gebe görünmekten duyulan memnuniyet alt boyutu’’ arasında ilişki olmadığı, “SMKÖ toplam puanı’’ ile “GBAÖ kilo almayla ilgili endişeler alt boyutu’’ arasında pozitif yönde düşük düzeyde, “GBAÖ gebeliğin fiziksel yükleri alt boyutu’’ ile negatif yönde, zayıf düzeyde bir ilişki olduğu, “SMKÖ yetkinlik alt boyutu’’ ile GBAÖ toplam puanı arasında ilişki olmadığı, “yetkinlik alt boyutunun’’ “gebe görünmekten duyulan memnuniyet alt boyutunu’’ negatif yönde, düşük düzeyde, “yetkinlik alt boyutunun’’, “kilo almayla ilgili endişeler alt boyutunu’’ pozitif yönde, düşük düzeyde, “gebeliğin fiziksel yükleri alt boyutunu’’ ise negatif yönde, düşük düzeyde yordadığı, “SMKÖ süreklilik alt boyutu’’ ile GBAÖ toplam puanı ve “gebe görünmekten duyulan memnuniyet alt boyutu’’ arasında anlamlı bir ilişki olmadığı, “süreklilik alt boyutunun’’ “kilo almayla ilgili endişeler alt boyutunu’’ pozitif yönde, düşük düzeyde, “gebeliğin fiziksel yükleri alt boyutunu’’ ise negatif yönde, düşük düzeyde yordadığı görülmüştür. Sonuç: Araştırma sonucunda sosyal medya kullanımının gebelerin beden algısı ile ilişkili olduğu görülmüştür. Sosyal medyanın gebelerin beden algısı üzerindeki olumsuz etkilerine yönelik farkındalığın arttırılması için eğitimler planlanmalı ve uygulanmalıdır.
Aim: This research was conducted to investigate whether social media use in pregnant women predicted body image during pregnancy. Materials and Methods: A descriptive and correlational design was employed. Data were collected using a "Pregnant Descriptive Characteristics Form," the "Social Media Use Scale (SMUS)," and the "Body Image Perception Scale (BIPS)." Pregnant women were reached through social media platforms. The sample size was calculated using an a priori power analysis on the G-Power software as 157 pregnant women, based on linear regression analysis, a significance level of 0.01, a power value of 95%, and a medium effect. A total of 160 pregnant women were included. Results: There was no relationship between the mean SMUS total score and the mean score on the BIPS total and the "BIPS satisfaction with looking pregnant sub-dimension." The mean SMUS total score had a low-level, positive relationship with the "BIPS weight gain concerns sub-dimension" and a negative, weak relationship with the "BIPS physical burdens of pregnancy sub-dimension." There was no relationship between the "SMUS competency sub-dimension" and the mean BIPS total score. The "SMUS competency sub-dimension" score predicted the "satisfaction with looking pregnant sub-dimension" negatively and at a low level, “weight gain concerns sub-dimension” positively and at a low level, and “physical burdens of pregnancy sub-dimension” negatively and at a low level. There was no significant relationship between the "SMUS continuity sub-dimension" and the BIPS total score and the "satisfaction with looking pregnant sub-dimension." The "continuity sub-dimension" predicted the "weight gain concerns sub-dimension" positively and at a low level and the "physical burdens of pregnancy sub-dimension" negatively and at a low level. Conclusion: In conclusion, social media use was associated with pregnant women's body perception. Education programs should be planned and implemented to raise awareness about the negative effects of social media on the body image of pregnant women.
URI: https://hdl.handle.net/11499/57682
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10650394 pdf.pdf1.1 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

264
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

68
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.