Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/57746
Title: | Dört zamanlı motorların altı zamanlı motorlara dönüşümü için kam mili modifikasyonu | Other Titles: | Camshaft modification for conversion of four-stroke engines to six-stroke engines | Authors: | Akar, Muhammed | Advisors: | Arabacı, Emre | Keywords: | İçten yanmalı motor Altı zamanlı motor Kam mili Supap zamanlaması Internal combustion engine Six-stroke engine Camshaft Valve timing |
Abstract: | Yapılan bu çalışmada dört zamanlı motorun altı zamanlı motora dönüşümü
için kam mili modifikasyonu gerçekleştirilmiştir. Bunun için literatürde yer alan
altı zamanlı motor stratejileri detaylı olarak incelenmiştir. Yapılan inceleme
neticesinde egzoz ısısı geri kazanımının yapılmadığı serbest zamanlı bir strateji
tercih edilmiştir. Motor deneylerinin yapılabilmesi için ise bu motorun
kullanıldığı bir güç jeneratörü temin edilmiştir. Altı zamanlı motora dönüşüm için
öncelikle deneylerde kullanılan motorun orijinal kam mili ölçüleri belirlenmiştir.
Ölçülen kam profillerinin belirli bir matematiksel model içerisinde tanımlanarak
altı zamanlı motor için kam profilleri tasarlanmıştır. Deney motoru düz yüzeyli bir
izleyiciye sahip olduğu için kam profilleri tasarımında çift yay kamı modeli
kullanılmıştır. Kam mili temelde üç temel parçada tasarlanmıştır. Kam dişlisi
üretiminde çok fazla hassas parça bulunduğunda dolayı 3D yazıcı teknolojisi
kullanılarak PAHT CF filament kullanılarak üretilmiş ve ardından minyatür
rulmanlar ve çelik miller kullanılarak montaj tamamlanmıştır. Kam lobları ise
4140 ıslah çeliğinden tel erezyon yöntemiyle kesilerek sertleştirilmiştir. Kam
lobları ile kam dişlisinin birleştirilmesi ve kam loblarının açısal ayarlamasının
yapılabilmesi için M12 standart diş vidalı mil kullanılmıştır. Deneyler 5 kVA
anma gücüne sahip monofaz bir güç jeneratöründe yapılmıştır. Jeneratörün
yüklenebilmesi için 4000 W gücünde rezisif bir yük hücresi oluşturulmuştur. 400
W aralıklarla elektriksel yük uygulanan jeneratörde yakıt tüketimi, yağ sıcaklığı
ve egzoz sıcaklığı ölçülmüş, ısıl verim ve özgül yakıt tüketimi hesaplanmıştır.
Yapılan deneysel çalışma neticesinde yakıt tüketiminde %13,4 iyileşme
gözlenmiştir. Ayrıca ısıl verim de %15,8 artmıştır. Sonuç olarak bu çalışma ile
birlikte dört zamanlı motorların altı zamanlı motorlara dönüştürülebileceği ve bu
dönüşümle güçten feragat ederek yakıt ekonomisi sağlanabileceği deneysel olarak
gösterilmiştir. Bu durum, altı zamanlı motorların günümüzde özellikle hibrit
elektrikli taşıtlarda kullanılan Atkinson çevrimli motorlara alternatif bir tasarım
olduğunu göstermektedir. In this study, camshaft modification was carried out to convert a fourstroke engine into a six-stroke engine. For this purpose, six-stroke engine strategies in the literature were examined in detail. As a result of the examination, a free-stroke strategy without exhaust heat recovery was preferred. In order to carry out engine experiments, a power generator using this engine was provided. For the conversion to a six-stroke engine, first the original camshaft dimensions of the engine used in the experiments were determined. Cam profiles were designed for a six-stroke engine by defining the measured cam profiles within a certain mathematical model. Since the experimental engine has a flat faced follower, a double arc cam model was used in the design of the cam profiles. The camshaft is basically designed in three basic parts. Since there are many sensitive parts in the production of the cam gear, it was produced using PAHT CF filament using 3D printer technology and then the assembly was completed using miniature bearings and steel shafts. The cam lobes are cut and hardened from 4140 tempered steel using the wire erosion method. M12 standard thread screw shaft was used to combine the cam lobes and cam gear and to make angular adjustment of the cam lobes. The experiments were carried out on a monophase power generator with a rated power of 5 kVA. A resistive load cell with a power of 4000 W was created to load the generator. Fuel consumption, oil temperature and exhaust temperature were measured in the generator, to which electrical load was applied at 400 W intervals, and thermal efficiency and specific fuel consumption were calculated. As a result of the experimental study, a 13.4% improvement in fuel consumption was observed. Additionally, thermal efficiency is increased by 15.8%. This study experimentally demonstrated that four-stroke engines could be converted to sixstroke engines, and that such a conversion could achieve fuel economy at the expense of power. This suggests that six-stroke engines could serve as an alternative to Atkinson cycle engines currently used in hybrid electric vehicles. |
Description: | Bu tez çalışması Pamukkale Üniversitesi tarafından 2022FEBE059 nolu proje ile desteklenmiştir | URI: | https://hdl.handle.net/11499/57746 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
10484582.pdf Until 2025-02-21 | 6.93 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
CORE Recommender
Page view(s)
30
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
2
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.