Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/57971
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGün, Faruk-
dc.date.accessioned2024-09-30T15:27:06Z-
dc.date.available2024-09-30T15:27:06Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.issn2667-7326-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.18498/amailad.1438730-
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/tr/yayin/detay/1248669-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/57971-
dc.description.abstractİslam teolojisinde önemli bir yer tutan sem'iyat meseleleri ve bu konuların Mu'tezile ve Ehl-i Sünnet perspektifinden ele alınışı kelam ilmi açısından ele alınan önemli konulardandır. Sem'iyat, kelam ilminde, akıl yoluyla ulaşılamayan ve vahiy aracılığıyla bilgi sahibi olunan meseleler olarak tanımlanır. Bu konular genellikle ölüm sonrası yaşam, ahiret, cennet, cehennem, sırat gibi kavramları içerir ve İslami bilimler içinde özel bir öneme sahiptir çünkü imanın temel unsurlarını oluşturur ve Müslümanların dünya ve ahiret anlayışını şekillendirir. Mu'tezile, akıl ve mantığı esas alan yaklaşımıyla bilinirken, bu mezhep sem'iyat konularını da aklın ışığında yorumlama eğilimindedir. Bu yaklaşım, özellikle İslam'ın rasyonel temellerini güçlendirme çabası içerisinde sem'iyat meselelerini sorgulamalarıyla dikkat çeker. Öte yandan, Ehl-i Sünnet alimleri, sem'iyyâtı hem nakil (vahiy) hem de akıl ile desteklenen yorumlarla ele alır, böylece bu konuların imani yönünü korurken, akılla çelişmeyen bir tevil yolunu benimserler. Bu çalışmanın amacı, el-Zemahşerî'nin eseri el-Keşşâf aracılığıyla, Mu'tezile ve Ehl-i Sünnet arasındaki sem'iyat meselelerine dair yaklaşımları karşılaştırmalı olarak analiz etmektir. Araştırma, el-Zemahşerînin Mu'tezili düşünce yapısından nasıl bir farklılık gösterdiğini ve sem'iyat konularında Ehl-i Sünnet ile olan benzerliklerini veya farklılıklarını ortaya koymayı hedeflemektedir. Yapılan araştırma el-Zemahşerînin sem'iyat konularını ele alış biçiminin, geleneksel Mu'tezilî anlayıştan önemli ölçüde ayrıldığını göstermektedir. Araştırma, onun İslami teoloji içerisinde bağımsız bir konumda olduğunu ve Ehl-i Sünnet düşüncesine yakın durduğunu, ancak kendi mezhebine özgü yorumlar sunduğunu belgelemektedir. Bu tespitler, el-Zemahşerî'nin İslam düşünce tarihindeki yerini daha iyi anlamamıza olanak tanımakta ve İslam ilahiyatı literatüründe önemli bir boşluğu doldurarak önceki çalışmalardan farklılaşan bir yapı sunmaktadır.en_US
dc.language.isoaren_US
dc.relation.ispartofAmasya ilahiyat dergisien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.titleZemahşerî'de Bazı Semi’yyât Problemleri: el-Keşşaf Örneğien_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.issue22en_US
dc.identifier.startpage451en_US
dc.identifier.endpage474en_US
dc.departmentPamukkale Universityen_US
dc.identifier.doi10.18498/amailad.1438730-
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.identifier.trdizinid1248669en_US
dc.institutionauthorGün, Faruk-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1ar-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairetypeArticle-
crisitem.author.dept07.01. Basic Islamic Sciences-
Appears in Collections:İlahiyat Fakültesi Koleksiyonu
TR Dizin İndeksli Yayınlar Koleksiyonu / TR Dizin Indexed Publications Collection
Files in This Item:
File SizeFormat 
document - 2024-10-10T102956.036.pdf789.96 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.