Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/58511
Title: | İlahiyat alanında lisansüstü öğrenim gören kadın öğrencilerin deneyimleri | Other Titles: | Experiences of female students receiving postgraduate education in the field of theology | Authors: | Özdemir, Ayşe | Advisors: | Öncü, Ali | Keywords: | Din Religion |
Publisher: | Pamukkale University | Abstract: | Bu çalışmada "İlahiyat Alanında Lisansüstü Öğrenim Gören Kadın Öğrencilerin Deneyimleri" incelenmiştir. Bu konu, kadın öğrencilerin lisansüstü ilahiyat eğitimleri boyunca yaşadıkları tecrübeleri, zorlukları ve desteklenmeleri gereken alanları ortaya çıkarmak ve eğitim politikaları ve programlarının geliştirilmesine katkı sağlamak amacıyla seçilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, farklı üniversitelerde lisansüstü öğrenim gören ve mezun olan 10 kadın öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma grubu seçilirken amaçlı örnekleme yöntemlerinden kartopu ve ölçüt örneklemeleri kullanılmıştır. Veriler, gözlem, görüşme ve doküman incelemesi yapılarak elde edilmiştir. Görüşme esnasında katılımcılara; "İlahiyatçı olmak sizin için ne anlama gelmektedir? Türkiye'de kadın ilahiyatçıların İslam'a katkısı nedir? Kadın olarak lisansüstü eğitim görmenin avantajları ve dezavantajları neler? Kadın olarak lisansüstü eğitim aldığınız süre boyunca en büyük deneyiminiz ne oldu?" gibi sorular yöneltilmiştir. Çalışma grubundan elde edilen veriler çerçevesinde niyet, sorunlar, roller, ilişkiler, hedefler ve kazanımlar kategorileri oluşmuştur. Niyet kategorisi rol-model olmak, kalıcı bilgi üretmek, akademiye yönelmek, muhafaza ve iş olanağı kodlarıyla; Sorunlar kategorisi kadına bakış açısı, başörtüsü sorunu, eşitsizlik ve sahih olmayan hadis ve rivayetler kodlarıyla, Roller kategorisi öteki, kadınlık, birey olmak ve akademisyenlik kodlarıyla; İlişkiler kategorisi aile ile ilişkiler, toplum ile ilişkiler ve akademisyenlerle ilişkiler kodlarıyla; Hedefler kategorisi görünür olmak, akademik yeterlilik, vizyon sahibi olmak ve farklı bakış açılarına sahip olmak kodlarıyla ve Kazanımlar kategorisi uzmanlaşmak, kendini ifade edebilmek, tekâmül, duyarlılık ve toplumsal dönüşüm kodlarıyla ilişkilendirilerek değerlendirilmiştir. Zikredilen kategoriler ve kodlar çerçevesinde kadınların lisansüstü deneyimleri anlaşılmaya ve yorumlanmaya çalışılmıştır. In this study, "Experiences of Female Students Studying Postgraduate Education in the Field of Theology" was examined. This topic was chosen to reveal the experiences of female students during their postgraduate theology education, their difficulties and areas in which they need support, and to contribute to the development of educational policies and programs. Phenomenological design, one of the qualitative research methods, was used in the research. The study group of the research consists of 10 female students studying and graduating from different universities. While selecting the study group, snowball and criterion sampling, which are among the purposeful sampling methods, were used. Data was obtained by observation, interview and document review. During the interview, participants were asked; "What does being a theologian mean to you? What is the contribution of female theologians to Islam in Turkey? What are the advantages and disadvantages of pursuing graduate education as a woman? What was your greatest experience as a woman during your time in graduate school?" Questions such as these were asked. Within the framework of the data obtained from the working group, categories of intention, problems, roles, relationships, goals and achievements were formed. The intention category includes being a role model, producing permanent knowledge, heading towards academia, conservation and job opportunity codes; The Problems category includes the codes of perspective on women, the headscarf issue, inequality and inauthentic hadiths and narrations. The Roles category includes the codes of other, femininity, being an individual and being an academician; Relationships category with codes: relations with family, relations with society and relations with academics; The Goals category was evaluated with the codes of being visible, academic competence, having a vision and having different perspectives, and the Achievements category with the codes of specialization, self-expression, evolution, sensitivity and social transformation. Within the framework of the categories and codes mentioned, women's postgraduate experiences have been tried to be understood and interpreted. |
URI: | https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=usXiZIM9Lp0wk-YzRoaT-6V7cUg1Q_5l22ZDGKlSPQvadacS78RwL16hBfPw-dcC https://hdl.handle.net/11499/58511 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Show full item record
CORE Recommender
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.