Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/58797
Title: Çocuklarda Allah (C.C.) tasavvuru
Other Titles: Concept of Allah (swt) in children
Authors: Uçkun, Gülçin
Advisors: Bostan, Yasin
Keywords: Çocuk
Ahlak
Tasavvur
Allah (c.c.)
Gelişim
Child
Ethic
Concept
Allah (swt)
Development
Abstract: Bu çalışmamızda Allah tasavvurunun ne olduğu, nasıl geliştiği ve çocuklarımızın zihinlerinde düzgün bir Allah tasavvurunun nasıl oluşacağı hakkında bilgilendirip, bunun için neler yapabileceğimizi ele aldık. Tanrı tasavvuru insanda çocuk yaşlarda oluşmaya başlar. 3-4 yaşlarından itibaren çocuk yaratıcı hakkında sorular sormaya başlar. 7-8 yaşlarından itibaren çocuk için tanrı somut olarak tasavvur edilir. Olumlu bir tanrı tasavvuru çocuğun yetiştiği aile, sosyal çevre, ekonomik yapı, yaşayış biçimleri gibi unsurlar doğrudan etkilidir. Çocuk ne kadar düzgün yetişirse, paralel olarak da zihin dünyası o derece doğru şekilde gelişir. Sevgi, saygı, hoşgörü ve aile bağlarının salam olduğu bir ortamda yetişen çocukta oluşan Tanrı tasavvuru daha sağlıklı ve sağlam zemine oturduğu görülmektedir. Araştırmamızın amacı: İnsanda doğuştan var alan tanrı tasavvurunun sağlam ve düzgün bir şekilde nasıl oluşacağını vurgulamaktır. Bu çalışmamızda, çocukların üzerinde erken yaşlardan itibaren etkili olan aile, sosyal çevre, dijital ortam, görsel yayınlar gibi unsurların, tanrı tasavvurunun oluşmasında nasıl etki ettiğini anlatmaya çalıştık. Tanrı kavramı insanın yaratılışından itibaren var olan bir kavramdır. İnsan kendini ve çevresini tanımaya başladığından itibaren kendinden daha üstün ve kuvvetli bir varlığa inanma, ona bağlanma ihtiyacı hisseder. Kendini ve alemi keşfetmeye, sorgulamaya başladığında bu eşsiz düzeni tasarlayan yüce bir gücün varlığını idrak eder ve böylece tanrı kavramı ortaya çıkmış olur. Benim vazifem nedir? Yaşama amacım nedir? Gibi sorular sormaya başladığında doğaüstü bir varlığa doğru yöneliş başlar. Tasavvur bir şeyin zihinde canlandırılması, hayal edilmesi veya düşünülmesidir. Ancak bu anlam daha çok zihinsel süreçlerle alakalı bir kavramdır. Bir çeşit düşünce olarak ta kabul edilen tasavvur, psikolojik güç ve duygusal uyarıcılarla zihinde önceden oluşan nesne ya da eylemin zihinde tekrar canlanması ve anlam kazanması şeklinde tanımlanmıştır. Tasavvur insanın anlam dünyasını genişleterek çeşitli dallarda üretmesine yardımcı olur, insanın daha iyi algılamasına, zihinde canlandırmasına vesile olur.
In this study, we will inform you about what the concept of God is, how it develops and how a proper concept of God can be formed in the minds of our children, and we will try to address what we can do for this. The concept of God begins to form in a person during childhood. From the age of 3-4, the child begins to ask questions about the creator. From the age of 7-8, God is concretely conceived for the child. A positive concept of God is directly affected by the family, social environment, economic structure and lifestyles in which the child is raised. The more properly the child is raised, the more correctly his/her mental world develops in parallel. It is seen that the concept of God formed in a child who is raised in an environment where love, respect, tolerance and family ties are sound is more sound and has a solid foundation. I. Subject and Purpose of the Research Purpose: To emphasize how the concept of God, which is inherent in humans, can be formed in a solid and proper way. In this study, we will examine the family, social environment and We will try to explain how elements such as digital media and visual publications affect the formation of the concept of God. The Concept of God The concept of God is a concept that has existed since the creation of man. From the moment a person begins to know himself and his environment, he feels the need to believe in and be attached to a being superior and more powerful than himself. When he begins to explore and question himself and the world, he realizes the existence of a sublime power that designs this unique order, and thus the concept of God emerges. When he begins to ask questions such as What is my duty? What is my purpose in life? The tendency towards a superhuman being begins. Conceiving is the visualization, imagination or thinking of something in the mind. However, this meaning is more related to mental processes. Conceiving as a type of thought, contemplation is defined as the revival and meaning of an object or action that has previously formed in the mind with psychological power and emotional stimuli. Imagination helps people expand their world of meaning and produce in various branches, allowing them to perceive better and visualize in their minds.
URI: https://hdl.handle.net/11499/58797
Appears in Collections:Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GÜLÇİN UÇKUN PROJE BİTİRME TEZİ son 13012025.pdf625.07 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.