Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/59615
Title: Investigation of the Effect of Spine Health Training and Lumbal Region Support on Back Pain and Discomfort in City Bus Drivers
Other Titles: Şehir İçi Otobüs Şoförlerinde Omurga Sağlığı Eğitimi ile Lumbal Bölge Desteğinin Bel Ağrısı ve Rahatsızlığı Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
Authors: Arık, Ece
Advisors: Kitiş, Ali
Keywords: Ergoterapi
Fizyoterapi ve Rehabilitasyon
Occupational Therapy
Physiotherapy and Rehabilitation
Abstract: Yaptığımız bu çalışmada bel bölgesinde ağrı ve rahatsızlık şikayeti olan şehir içi otobüs şoförlerinde omurga sağlığı eğitimi ile lumbal bölge desteğinin etkisine bakılması amaçlanmıştır. Bu çalışmaya bel bölgesinde ağrı ve rahatsızlık şikayeti olan toplam 143 şehir içi otobüs şoförü katılmıştır. Çalışmadan çıkarılan şoförlerden 35 tanesinin başka sağlık problemleri vardı, 4 şoför ise çalışma devam ediyorken emekli olduğu için çalışmadan çıkarılmıştır ve çalışmamız 104 kişi ile tamamlanmıştır. Yaş ortalaması 43.44±6.48 yıldır (28-58 yıl). Şoförlere fizyoterapist eşliğinde omurga sağlığı eğitimi (35 şoför), fizyoterapist eşliğinde omurga sağlığı eğitimi ve lumbal bölge desteği (35 şoför) ve kontrol (34 şoför) grubu olmak üzere üç gruba ayrılmıştır. Şoförlerden verilen eğitimi düzenli olarak uygulamaları ve lumbal destek verilen grubun üç ay boyunca mesai saatlerinde sürekli kullanılması istendi. Çalışmada şoförler müdahale öncesi ve müdahale sonrası değerlendirilmiştir. Şoförlerin duruş pozisyonlarının analizi için Hızlı Tüm Vücut Değerlendirmesi (REBA), kas iskelet sistemindeki ağrı ve rahatsızlık hissini değerlendirmek için Genişletilmiş Nordic Kas İskelet Sistemi Anketi ayrıca Maslach Tükenmişlik Ölçeği ve Minnesota İş Tatmini Ölçeği kullanılmıştır. Genişletilmiş Nordic Kas İskelet Sistemi Anketi, Maslach Tükenmişlik Ölçeği, Minnesota İş Tatmini Ölçeği şoförler tarafından doldurulmuştur, Hızlı Tüm Vücut Değerlendirmesi (REBA) ise çalışmacı tarafından değerlendirilmiştir. Bu çalışmanın sonunda ikinci grupta yapılan REBA ve Genişletilmiş Nordic Kas İskelet Sistemi Anketi sonuçlarında istatistiksel olarak anlamlı düzeyde (p<0,05) gelişme gözlenmiştir. Gruplar arasında müdahale etkinliği açısından istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur (p<0,005). Şehir içi otobüs şoförlerinde bel bölgesinin sağlığını korumaya yönelik eğitim ve lumbal bölge desteğinin birlikte kullanıldıklarında bel bölgesindeki rahatsızlık ve ağrı şiddetini azalttığı, postürde düzelme sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Lumbal Destek; Omurga Sağlığı Eğitimi; Şehir İçi Otobüs Şoförleri
In this study, we aimed to examine the effect of spinal health education and lumbar support on city bus drivers who suffer from low back pain and discomfort. A total of 143 city bus drivers with complaints of low back pain and discomfort participated in the study. Among these drivers, 35 were excluded due to other health problems, and 4 were excluded because they retired during the study, leaving a total of 104 participants. The average age was 43.44±6.48 years (ranging from 28 to 58 years). The drivers were divided into three groups: those who received spinal health education with a physiotherapist (35 drivers), those who received spinal health education with a physiotherapist and lumbar support (35 drivers), and a control group (34 drivers). The drivers were asked to regularly apply the education provided, and those in the lumbar support group were instructed to use the support continuously during working hours for three months. The drivers were assessed before and after the intervention. The Rapid Entire Body Assessment (REBA) was used to analyze their posture, the Extended Nordic Musculoskeletal Questionnaire was used to assess pain and discomfort in the musculoskeletal system, and the Maslach Burnout Inventory and Minnesota Job Satisfaction Questionnaire were also utilized. The Extended Nordic Musculoskeletal Questionnaire, Maslach Burnout Inventory, and Minnesota Job Satisfaction Questionnaire were filled out by the drivers, while the Rapid Entire Body Assessment (REBA) was evaluated by the researcher. At the end of this study, statistically significant improvements (p<0.05) were observed in the REBA and Extended Nordic Musculoskeletal Questionnaire results in the second group. There was a statistically significant difference (p<0.005) in the effectiveness of the interventions between the groups. It was concluded that education aimed at protecting the health of the lower back and the use of lumbar support together reduced the severity of discomfort and pain in the lower back and improved posture in city bus drivers. Keywords: City Bus Drivers; Lumbar Support; Spine Health Training
URI: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=1pwTzRXnomYf6jwqVORfUWKaQ61kdp4w9reh0pLG_FNzl2xt6TLkxx2aMs6UCu88
https://hdl.handle.net/11499/59615
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

4
checked on May 12, 2025

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.