Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/60311
Title: Ergen kız yüzme sporcularının ve antrenörlerinin sorunları, başa çıkma yöntemleri
Other Titles: Problems of adolescent girls swimming athletes and coaches and cope methods
Authors: Gökmen, Zeynep
Advisors: İlgar Doğan, Yeliz
Keywords: Antrenör Sorunları
Başa Çıkma Yöntemleri
Ergen Kız Sporcu
Sporcu Sorunları
Yüzme
Coach Problems
Coping Methods
Adolescent Female Athlete
Athlete Problems
Abstract: Bu çalışmanın amacı ergen kız yüzme sporcularının ve antrenörlerinin sorunlarını tanımlamak, sorunlarla başa çıkma yöntemlerini ortaya koymaktır. Bu amaçla erken kız yüzme sporcularının yaşadığı sorunlar l a ilgili görüşleri psikososyal gelişim perspektifinden aktarıl maya çalışıl mıştır. Ayrıca çalışmada ergenlik döneminin getirdiği sorunların sporcu antrenör arasında yol açtığı sorunlar da değerlendirilmeye çalışılmış hem sporcunun hem de antrenörünün yaşanan sorunlarla nasıl başa çık tığı incelenerek başa çıkma teorisi çerçevesinde değerlendirilmeye çalışılmıştır. Çalışma nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya 15 17 yaş kategorisinde yüz me sporu yapan 8 kız sporcu ve bu sporcuların antrenörlüğünü yapan 7 antrenör katılmıştır. Veriler, görüşme yöntemiyle toplanmıştır. Araştırmada araştırmacı tarafından geliştirilen ve yarı yapılandırılmış sorulardan oluşturulmuş bir görüşme formu kullanılmıştır. Bu formda sporculara yö nelik 11 ve antrenörlerine yönelik 12 soru bulunmaktadır. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi yle, nitel araştırma programı MAXQDA 2022 kullanılarak öncelikle ortak kavramsal kodlar oluşturulup akabinde ilgili temaların oluşturulması ile analiz edilmiştir. Çalışmanın bulgularına göre sporcuların en temel sorununun okul hayatı ile spor faaliyetlerini dengelemek olduğu , antrenörlerin yaşadığı en temel sorunun ise cinsiyet farklıl ıklarının oluşturduğu sorunlar olduğu; her iki grubun sorunlarla başa çıkma yöntemi olarak en çok destek alma yöntemi kullandıkları görülmüştür . Sonuç olarak, kız yüzme sporcularının ergenlik döneminden kaynaklı sorunlar yaşadığı, bu sorunların ant renörleriyle ilişkilerine ve spor performanslarına yansıdığı belirlenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular, ergen kız yüzme sporcularının ve antrenörlerinin zorluklarını anlamak ve başa çıkma stratejileri geliştirmek adına önemli ipuçları sunmaktadır.
The aim of this study is to define the problems of adolescent girl swimmers and their coaches and to reveal the methods of coping with the problems. For this purpose, the views of early girl swimmers on the problems they experience were tried to be conveyed from the perspective of psychosocial development. In addition, the study tried to evaluate the problems caused by the problems of adolescence between the athlete and the coach, and how both the athlete and the coach coped with the problems experienced was examined and evaluated within the framework of coping theory. The study was carried out with the phenomenology design, which is one of the qualitative research methods. 8 girl athletes who do swimming sports in the 15-17 age category and 7 coaches who coached these athletes participated in the study. Data were collected by interview method. An interview form developed by the researcher and consisting of semi-structured questions was used in the study. This form contains 11 questions for athletes and 12 questions for their coaches. The collected data were analyzed by content analysis method, using the qualitative research program MAXQDA 2022, first by creating common conceptual codes and then creating relevant themes. According to the findings of the study, the most basic problem of the athletes was balancing school life with sports activities, while the most basic problem experienced by the coaches was the problems caused by gender differences; it was seen that both groups mostly used the method of getting support as a method of coping with the problems. As a result, it was determined that the female swimming athletes experienced problems originating from the puberty period and that these problems were reflected in their relationships with their coaches and their sports performance. The study's findings provide important clues to understand the difficulties of adolescent female swimming athletes and their coaches and develop coping strategies
URI: https://hdl.handle.net/11499/60311
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10621818.pdf2.12 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.