Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/675
Title: Tüketicilerin internet’ten satın alma niyeti üzerine bir çalışma: Adnan Menderes Üniversitesi Örneği
Other Titles: A study on customers' purchase intention on the internet: The case of Adnan Menderes University
Authors: Akel, Gökhan
Advisors: Selçuk Burak Haşıloğlu
Keywords: E-Ticaret
Güven
Satın alma niyeti
E-Commerce
Trust
Purchase Intention.
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Acceleration of the development of technology and especially with the widespread use of the Internet to business keeping up with the digitalized world have begun to integrate the various functions of electronic systems.After popularisation of production, the marketing channel in the various developments came to the fore. Electronic commerce has become an area of interest today as one of globalize development marketing activities. Many businesses, concentrating its investments in order to deliver products to a broad customer base of electronic commerce on marketing and sales activities were directed via the Internet.“Purchases and sales carried out in order to gain efficiency” which is defined as electronic commerce, businesses creating a databases for potential customers, immediately notify the customer of innovations, to be able to reach a wide market, to save the human resources cost, without the hours and days limit provides many advantages such as the ability to sustain. However, the confidentiality of personal information that customers may encounter during electronic shopping, payment formats may also reduce the effectiveness of some issues such as the security of electronic commerce. Starting from this situation, this study conducted to determine the customers’ main factor affecting purchasing intention electronic shopping for the purpose of examining one of the occupational groups that intensive use of the Internet has been done on the academics. Adnan Menderes University academic staff of survey work as a quantitative method selected study of the universe as defined, the sample of the study formed the academic staff 374. The obtained data were analyzed by SPSS 17 programme. Applied Anova test result; credit card trust, bank information service perception and rational uses-to credit had no significant difference on the purchasing intention, however, trust provided to the Website, the risk reduction and prive factors understood that had a significant difference on purchasing intention. Thus, an important data obtained for business using e-commerce applications, have been offered various suggestions to business in this regard.
Teknolojinin gelişiminin hızlanması ve özellikle İnternet kullanımının yaygınlaşmasıyla dijitalleşen dünyaya işletmeler de ayak uydurarak çeşitli fonksiyonlarını elektronik sistemlere entegre etmeye başlamışlardır. Üretimin kitleselleşmesinin ardından pazarlama kanallarında da çeşitli gelişmeler gündeme gelmiştir. Pazarlama faaliyetlerini küreselleştiren gelişmelerden biri olarak elektronik ticaret günümüzde ilgi duyulan bir alan haline gelmiştir. Pek çok işletme, ürünlerini geniş bir müşteri kitlesine ulaştırabilmek üzere yatırımlarını elektronik ticaret üzerine yoğunlaştırarak İnternet kanalıyla pazarlama ve satış faaliyetlerine yönelmişlerdir. ''Kazanç amacıyla yürütülen alım satım etkinliği'' olarak tanımlanan elektronik ticaret, işletmeler açısından potansiyel müşteriler için veri tabanı oluşturma, müşterileri yeniliklerden anında haberdar etme, geniş bir pazara ulaşabilme, insan kaynağı maliyetlerinden tasarruf etme, gün ya da saat sınırı olmaksızın işlemleri sürdürebilme gibi pek çok avantaj sağlamaktadır. Ancak, müşterilerin elektronik ticaret sırasında karşılaşabileceği kişisel bilgilerin gizliliği, ödeme biçimlerinin güvenliği gibi birtakım sorunlar da elektronik ticaretin etkinliğini azaltabilmektedir. Bu durumdan hareketle, müşterilerin elektronik alışverişlerde satın alma niyetlerini etkileyen temel faktörlerin belirlenmesi amacıyla yapılan bu çalışma, İnternet kullanımının yoğun olduğu meslek gruplarından biri olan akademisyenler üzerinde yapılmıştır. Nicel bir yöntem olarak anket uygulamasının seçildiği çalışmada Adnan Menderes Üniversitesi akademik personeli evren olarak belirlenmiş, 374 akademik personel çalışmanın örneklemini oluşturmuştur. Elde edilen veriler SPSS 17 programıyla analiz edilmiştir. Uygulanan Anova testinin sonucunda; kredi kartına duyulan güven, banka bilgilendirme hizmeti algısı ve kredi kartını rasyonel kullanmanın satın alma niyetleri üzerinde anlamlı bir farklılığının olmadığı ancak, İnternet sitesine duyulan güven, kredi kartına yönelik risk azaltma ve uygun fiyat faktörlerinin satın alma niyetlerinde anlamlı bir farklılığın olduğu anlaşılmıştır. Böylece, e-ticaret uygulamalarını kullanan işletmeler için önemli bir veri elde edilmiş, işletmelere bu doğrultuda çeşitli öneriler sunulmuştur.
URI: https://hdl.handle.net/11499/675
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gökhan Akel.pdf5.69 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

88
checked on May 27, 2024

Download(s)

1,786
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.