Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/78
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCeylan, Hüseyin-
dc.contributor.authorOzan, Cenk-
dc.contributor.authorGülhan, Görkem-
dc.contributor.editorÖzgür Başkan-
dc.date.accessioned2014-10-30T13:26:18Z
dc.date.available2014-10-30T13:26:18Z
dc.date.issued2014-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/78-
dc.description.abstractThe interaction between the decision makers and road users has to be taken into account for solving Network Design Problem (NDP). The signal control parameters can be found by means of solving the NDP and delays which occurred generally at junctions, can be minimized. In this project, bilevel programming approach was used in order to find best system parameters and to solve the NDP. In the upper level, Harmony Search, Ant Colony Optimization, Artificial Bee Colony, and Reinforcement Learning approaches were used to optimize the signal control parameters, and they were integrated by the software of TRANSYT-7F. In the lower level, stochastic traffic assignment was performed by means of the Path Flow Estimator algorithm. Numerical experiments showed that the Artificial Bee Colony algorithm reached better solutions than those produced by other heuristic methods in terms of objective function value, and can be used in large scale road networks for solving the NDP.en_US
dc.description.abstractUlaşım Ağ Tasarım (UAT) probleminin çözümünde ağ kullanıcıları ve karar vericilerin davranışlarının karşılıklı olarak dikkate alınması oldukça önemlidir. UAT probleminin çözülmesi neticesinde optimum sinyal parametrelerinin bulunması ile kullanıcıların seyahatleri sırasında ulaşım ağında en çok zaman kaybettiği kavşaklardaki gecikmeler minimum seviyelere indirgenebilmektedir. Projede UAT probleminin çözümü ve ağ performansını eniyileyen parametrelerin elde edilebilmesi amacıyla iki seviyeli programlama tekniğinden faydalanılmıştır. Üst seviyede sinyal parametrelerinin optimum değerlerinin belirlenmesi amacıyla Armoni Araştırması Tekniği, Karınca Kolonisi Optimizasyonu, Yapay Arı Kolonisi ve Pekiştirilmiş Öğrenme metotları kullanılmış ve TRANSYT-7F yazılımı ile entegre edilmiştir. Alt seviyede ise stokastik trafik atama probleminin çözümü için Rota Akım Tahmin algoritması kullanılmıştır. Sayısal uygulamalar, Yapay Arı Kolonisi algoritmasının diğer sezgisel metotlara göre amaç fonksiyonu açısından daha iyi sonuçlara ulaştığını ve büyük ölçekli ulaşım ağlarında kullanılabileceğini göstermiştir.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Mühendislik Fakültesien_US
dc.relation.ispartofseriesBSP;2012BSP019en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectUlaşım Ağ Tasarımıen_US
dc.subjectSezgisel Metotlaren_US
dc.subjectStokastik Trafik Atamaen_US
dc.subjectİki Seviyeli Programlamaen_US
dc.subjectTransportation Network Designen_US
dc.subjectHeuristic Methodsen_US
dc.subjectStochastic Traffic Assignmenten_US
dc.subjectBilevel Programmingen_US
dc.titleUlaşım ağ tasarım probleminin çözümünde farklı sezgisel metotların karşılaştırılmasıen_US
dc.title.alternativeComparison of heuristic algorithms for solving network design problemen_US
dc.typeReporten_US
dc.relation.publicationcategoryDiğeren_US
dc.ownerPamukkale University-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextWith Fulltext-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeReport-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.languageiso639-1tr-
crisitem.author.dept10.02. Civil Engineering-
crisitem.author.dept10.02. Civil Engineering-
crisitem.author.dept04.04. Urban and Regional Planning-
Appears in Collections:Bilimsel Araştırma Projeleri Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Özgür Başkan.pdfBaşlangıç seviyesi projesi1.42 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

74
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

108
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.