Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/1137
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorErdinç Duru-
dc.contributor.authorKüçüker, Deniz-
dc.date2016-09-29en_US
dc.date.accessioned2016-11-11T07:00:50Z
dc.date.available2016-11-11T07:00:50Z
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/1137-
dc.descriptionBu çalışma Pamukkale Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Birimi tarafından 2016EĞBE020 No’lu Yüksek Lisans projesi olarak desteklenmiştir.en_US
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin kullandıkları duygu düzenleme stratejilerinin yaşam doyumları ile olan ilişkisinde affetme, affetmeme ve bilişsel esneklik değişkenlerinin olası rollerini araştırmaktır. Araştırma grubunu, Türkiye’deki Pamukkale Üniversitesi’nin dört fakültesinde öğrenim gören 895 öğrenci oluşturmakta olup, katılımcılara Bilişsel Duygu Düzenleme Ölçeği, Heartland Affetme Ölçeği, Affetmeme Ölçeği, Bilişsel Esneklik Envanteri ve Yaşam Doyumu Ölçeği uygulanmıştır. Yapısal Eşitlik Modeli analiz sonuçlarına göre Model-1’in veriye mükemmel uyum gösterdiği, Model 2’nin ise veriye kabul edilebilir düzeyde uyum gösterdiği bulunmuştur. Model-1’in yapısal eşitlik analizi sonuçlarına göre affetme ve bilişsel esnekliğin; Model-2’de ise affetmeme ve bilişsel esnekliğin duygu düzenleme stratejileri ile yaşam doyumu arasındaki ilişkiye kısmen aracılık ettiği bulunmuştur. Bulgular ilgili alanyazın ışığında tartışılmış, araştırmacı ve uygulayıcılara önerilerde bulunulmuştur.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate the possible roles of forgiveness, unforgiveness, and cognitive flexibility on the relationship between emotion regulation strategies and life satisfaction of college students. The study group consisted of 895 students who attended to four different faculties in Pamukkale University, Turkey. Participants were asked to fill out Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, Heartland Forgiveness Scale, Transgression-Related Interpersonal Motivations Inventory (TRIM-18), Cognitive Flexibility Inventory and Satisfaction with Life Scale. Structural equation analysis results indicated that Model-1 fit the data perfectly and Model-2 showed an acceptable fit. In Model-1, analysis showed that forgiveness and cognitive flexibility partially mediated the relationship between emotion regulation and satisfaction with life. In Model-2, it was found that unforgiveness and cognitive flexibility partially mediated the relationship between emotion regulation and satisfaction with life. Findings were discussed regarding the related literature and suggestions were made for both researchers and practicers.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessen_US
dc.subjectAffetmeen_US
dc.subjectAffetmemeen_US
dc.subjectBilişsel Esnekliken_US
dc.subjectDuygu Düzenlemeen_US
dc.subjectYaşam Doyumuen_US
dc.subjectYapısal Eşitlik Modellemesien_US
dc.subjectForgivenessen_US
dc.subjectUnforgivenessen_US
dc.subjectCognitive Flexibilityen_US
dc.subjectEmotion Regulationen_US
dc.subjectSatisfaction With Lifeen_US
dc.subjectStructural Equation Modellingen_US
dc.titleAffetme, affetmeme, bilişsel esneklik, duygu düzenleme ve yaşam doyumu arasındaki ilişkilerin incelenmesien_US
dc.title.alternativeThe investigation of the relationships among forgiveness, unforgiveness, cognitive flexibility, emotion regulation and satisfaction with lifeen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid445687en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
crisitem.author.dept01.03. Psychological Counseling And Guidance Education Application And Research Center-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Deniz Küçüker.pdf1.21 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

1,552
checked on May 27, 2024

Download(s)

2,954
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.