Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/1170
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorŞevket Murat Şenel-
dc.contributor.authorBoztepe, Alper-
dc.date.accessioned2016-11-29T08:47:50Z
dc.date.available2016-11-29T08:47:50Z
dc.date.issued2005-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/1170-
dc.description.abstractYaşadığımız yapıların analizleri ve tasarımları farklı dönemlerin bilgi birikimini yansıtan yönetmelikler ve şartnamelere göre yapılmaktadır. 1975 tarihinde ilki yayınlanan afet yönetmeliği 1998 yılında yenilenmiştir. Çok yakın zamanda ise bir yenisinin yayınlanması beklenmektedir. Yönetmeliklere göre yapılan kamu binaları ise çoğunlukla tip projelerden oluşmaktadır. Bu durum aynı projeye sahip pek çok binanın, ülkemizin hemen hemen her yerinde uygulanmasına sebep olmaktadır. Bu çalışmada; 1975 yönetmeliği şartlarına göre yapılan bir tip okul projesinin doğrusal olmayan yöntemlerle analizi yapılmıştır. Elde edilen analiz sonuçlarına bakılarak hem eski ve yeni yönetmelikler arasındaki fark irdelenmiş, hem de incelenen tip projenin durumu hakkında sonuç alınmıştır. Yapılan tahkikler sonucunda incelenen kamu binasının farklı deprem yönlerinde farklı taban kesme kuvveti ve süneklik kapasitelerine sahip olduğu tespit edilmiştir. 1998 tarihinde yayınlanan afet yönetmeliği şartlarına göre öngörülen taban kesme kuvvetlerinin ise mevcut projenin sahip olduğu kapasitenin üzerinde olduğu anlaşılmıştır.en_US
dc.description.abstractThe analysis desings of the structures that we live are done according to the regulations which reflects the knowledges of different periods of time. The earthquake code which had first been published in 1975 was renewed in 1998. And its expected, that one more will be published in near future. The public buildings built according to the regulations are mostly consist of typical projects. This situation caused the application of buildings with same projects, almost everywhere in our country. In this study; the analysis of a typical school project, made according to the conditions of 1975 earthquake code was done by using nonlineer methods. In the light of the result both the difference between old and new regulations and the current situation of the typical project were investigated. As a result of investigations, it was determined that the public building studied has different base shear forces and capacity of flexibilies in different earthquake directions. It was understood that the base shear frces are over the base shear forces that the existing project have, according to the conditions of earthquake code published in 1998.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subject1975 Deprem Yönetmeliğien_US
dc.subject1998 Deprem Yönetmeliğien_US
dc.subjectTip Projeen_US
dc.subjectTaban Kesme Kuvvetien_US
dc.subjectSüneklilik Kapasitesien_US
dc.subject1975 Earthquake Modeen_US
dc.subject1998 Earthquake Modeen_US
dc.subjectPublic Buildingsen_US
dc.subjectBase Shear Forceen_US
dc.subjectCapacity of Flexibilityen_US
dc.titleBir kamu binasının doğrusal olmayan davranışının mevcut yönetmeliklere göre incelenmesien_US
dc.title.alternativeThe investigation of the nonlineer behaviour of a public building according to current codesen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid196989en_US
dc.ownerPamukkale_University-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1tr-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Alper Boztepe.pdf2.28 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

44
checked on Aug 17, 2024

Download(s)

136
checked on Aug 17, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.