Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/1408
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSoner Haldenbilen-
dc.contributor.authorSerhat, Atılgan Utku-
dc.date.accessioned2017-02-01T07:03:17Z
dc.date.available2017-02-01T07:03:17Z
dc.date.issued2011-02-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/1408-
dc.description.abstractÜlkemizde ve dünya ekonomisinde maddi ve manevi çok büyük kayıplara neden olan trafik terörü önlenemez şekilde faaliyetlerine devam etmektedir. Bu durumu ortadan kaldırmak için bir çok bilimsel çalışma yapılmış ve yapılmaya devam etmektedir. Çalışmada belirlenen kentiçi ulaşım ağında meydana gelen kazalar faktör analiziyle değerlendirilmiş, kazalara etki eden fakörler belirlenmeye çalışılmıştır. Bu faktörler belirlenirken yol ve çevre karakteristiklerinden oluşan bir veri seti ve yol ve çevre karakteristiklerine trafik hacim değişkenleri eklenerek oluşturulan ikinci bir veri seti kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda trafik hacim değişkenleri olmayan veri setinden elde edilen faktörler problemi % 71 oranında açıklarken trafik hacim değişkenleriyle hazırlanan veri setinden elde edilen faktörler bu oranı % 75 değerine çıkartmıştır. Ayrıca tafik hacim değşkenleri korelasyon değerleri 0.9'un üzerinde olup en etkili kaza faktörleri olduğu ortaya konmuştur.en_US
dc.description.abstractThe traffic terror, which cause major losts both material and moral to our country's and global economy, continues its uncontrollable activities. There are many scientefic studies has been done before and many of them are going on. In the study, the accidents, which occur in the urban transportation network, evaluated by factor analysis, and the factors that effects to accidents have been tried to determine. While the factors have been determined, a data set, which consists road and environment characteristics, and another one, which has been formed by adding traffic volume parameters to road and environment characteristics, have been used. According to analysis, the factors which are obtained from the data set, which has no traffic volume parameters, solve the problem by 71 percent. On the other hand, the factors, which are obtained from the data set, which has traffic volume parameters, solve the problem by 75 percent. Furthermore, it is determined that the corelation values of the traffic volume paramaters are over 0.9 and these values are the most efficent accident factors among all factors.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectFaktör analizien_US
dc.subjectFactor analysisen_US
dc.subjectKazalaren_US
dc.subjectAccidentsen_US
dc.titleKentiçi yollarda faktör analiziyle kaza değerlendirmesien_US
dc.title.alternativeAccident evaluation with factor analysis on urban transportationen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid287640en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Atılgan Utku Serhat.pdf1.86 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

62
checked on May 27, 2024

Download(s)

36
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.