Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/2443
Title: Sağlıklı gençlerde fiziksel aktivite düzeyinin akademik öz yeterliğe etkisi
Other Titles: Impact of physical activity level on academic self-efficacy in healthy young subjects
Authors: Öztop, Mücahit
Advisors: Nesrin Yağcı
Keywords: Fiziksel Aktivite
Akademik Öz Yeterlik
Akademik Başarı
Physical Activity
Academic Self-Efficacy
Academic Achievement
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü
Abstract: Bu çalışmanın amacı sağlıklı gençlerde fiziksel aktivitenin akademik öz yeterliğe etkisini incelemektir. Çalışmaya toplam 702 (335 erkek; 367 kadın) sağlıklı üniversite öğrencisi dâhil edilmiştir. Katılımcıların yaş ortalamaları 21,29±1,69 yıldır. Katılımcıların akademik öz yeterlik seviyelerini değerlendirmek için Akademik Öz Yeterlik Ölçeği (AÖYÖ) kullanılmıştır. Katılımcıların fiziksel aktivite düzeyleri ölçmek için Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (UFAA) Kısa Form’u kullanılmıştır. Elde edilen fiziksel aktivite verileri sonucuna göre katılımcılar Yüksek Fiziksel Aktivite Profili (Grup I), Orta Fiziksel Aktivite Profili (Grup II) ve Düşük Fiziksel Aktivite Profili (Grup III) olarak üç gruba ayrılmıştır. Sonuçlar, üç grup arasında akademik öz yeterlik seviyelerinin Grup I lehine anlamlı derecede farklılık olduğunu göstermiştir (p<0,0001). Bu çalışmanın sonuçları fiziksel aktivite düzeyi yüksek bireylerin akademik öz yeterliklerinin, fiziksel aktivite düzeyi orta ve düşük bireylerden yüksek olduğunu ortaya koymuştur.
The aim of this study is to determine how physical activity level impact academic self-efficacy in healthy young subjects. A total of 702 (335 male, 367 female) healthy university students were included in the study. The average age of the sample was 21.29 ± 1.69 years. The Academic Self-Efficacy Scale (ASES) was used to assess academic self-efficacy level of the subjects. The Short Form of the International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) was used to describe physical activity level. All the subjects just evaluated in this study were divided into three groups according to the their IPAQ scores: High Physical Activity Profile (Group I); Moderate Physical Activity Profile (Group II); Low Physical Activity Profile (Group III). The results obtained from this study showed that there were significant diffirences in terms of ASES scores among the three groups. The subjects in Group I had higher scores in ASES compared to the other two groups (p <0.0001). The findings of this study indicate that the level of academic self-efficacy of individuals with high physical activity level is higher than those with moderate or low physical activity level.
URI: https://hdl.handle.net/11499/2443
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mücahit ÖZTOP.pdf1.34 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

148
checked on May 6, 2024

Download(s)

586
checked on May 6, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.