Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/2522
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKerim Demirci-
dc.contributor.authorBaykal, Mevlüt-
dc.date2018-02-27en_US
dc.date.accessioned2018-03-05T12:09:53Z
dc.date.available2018-03-05T12:09:53Z
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/2522-
dc.description.abstractBu çalışmanın amacı çocukların konuşurken yaptığı sözcük yanlışları, mantık yanlışları ve telaffuzdan kaynaklanan dil kullanım yanlışlarının sebeplerinin araştırılmasıdır. Daha sonra bu yanlışların analoji, yakıştırma, kalıplaşma, son ekleme, kısaltma, ödünçleme, yerlileştirme, derleme, tipik/karakteristik deyiş, birleştirme, ikileme, değiştirim, metatez, çocuk dili ve mantıksallaştırma adı verilen sözcük oluşturma yöntemlerinden hangisi kullanılarak oluşturulduğunun tespit edilmesidir. Seçilen okullardan 2-6 yaş arası çocukların sözcükleri, veri toplama aracı olarak önceden hazırlanan üç sayfalık form yardımıyla toplanıp içerik analizi tekniği kullanılarak kategorize edilmiş, ait olduğu kavramlara göre listelenmiştir. Yurt dışında konuyla ilgili çokça araştırma yapılmasına rağmen, ülkemizde yeterince işlenmeyen bu konuya katkı sağlanmaya çalışılacaktır. Çocukların dile kazandırdığı birçok sözcüğü dikkate aldığımızda konunun önemi ortaya çıkmaktadır.en_US
dc.description.abstractThe purpose of this study is to investigate the causes of language usage errors caused by the word errors, logic errors and pronouncements made by children during the conversation. After that; another reason of this project is to determine which word formation methods named analogy, made-up words, stereotype, suffixation, abbreviation, borrowing, purification, characteristic expression, compounding, combination, reduplication, substation, metathesis, child language, logical naming are used to find the reasons of the mistakes. The words of between 2-6 age children from chosen schools were listed to a belonged concept after categorized by using content analysis technique with the help of 3 pages form that arranged before as data collection tool. Despite the fact that, lots of research has been made in abroad, there is not much research in Turkey and this project will contribute this issue. When we consider the words that are used by children, the importance of the issue will be understood more.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDil Yanlışlarıen_US
dc.subjectÇocuk Dilien_US
dc.subjectSözcük Oluşumuen_US
dc.subjectMetatezen_US
dc.subjectBirleştirmeen_US
dc.subjectKısaltmaen_US
dc.subjectMantıksallaştırmaen_US
dc.subjectTelaffuzen_US
dc.subjectLanguage Usage Errorsen_US
dc.subjectChild Languageen_US
dc.subjectWord Formationen_US
dc.subjectMetathesisen_US
dc.subjectCompoundingen_US
dc.subjectAbbreviationen_US
dc.subjectLogical Namingen_US
dc.subjectPronunciationen_US
dc.title2-6 yaş arası çocukların dil kullanımı üzerine bir inceleme: Denizli örneğien_US
dc.title.alternativeA review on the using language of children between 2-6 ages: example of Denizlien_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid52750-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid495712en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.fulltextWith Fulltext-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.languageiso639-1tr-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mevlüt Baykal.pdf1.66 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

186
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

4,102
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.