Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/2541
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorKamil Orhan-
dc.contributor.authorŞenel, Dilek-
dc.date2018-01-12en_US
dc.date.accessioned2018-03-13T08:57:11Z
dc.date.available2018-03-13T08:57:11Z
dc.date.issued2017-12-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/2541-
dc.description.abstractÇalışmanın amacı, Yükseköğretimde eğitim gören öğrencilerin bilişsel stilleri ile girişimcilik eğilimleri arasında bir ilişki olup olmadığını ortaya koymaktır. Bu bağlamda Pamukkale Üniversitesi bünyesinde yer alan ve önlisans eğitimi veren Kale Meslek Yüksekokulu öğrencileri ile Pamukkale Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi, Eğitim Fakültesi, Mühendislik Fakültesi ve Turizm Fakültesinde eğitim gören toplam 680 öğrenciye anket uygulanmak suretiyle veri toplanmıştır. Elde edilen veriler istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Yapılan araştırmanın bulgularına göre; öğrencilerin bilişsel stilleri ile girişimcilik eğilimleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Alan bağımsız bilişsel stile sahip öğrencilerin, alan bağımlı bilişsel stile sahip öğrencilerden daha fazla girişimciliğe meyilli oldukları tespit edilmiştir. Muhasebe ile Maliye, İşletme Yönetimi ile İşletme ve Turizm ve Seyahat Hizmetleri ile Turizm Rehberliği öğrencilerinin girişimcilik eğilimleri arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. Öte yandan Maden Teknolojileri ile İnşaat Mühendisliği ve Çocuk Gelişimi ile Okul Öncesi Öğretmenliği lisans bölümlerinin girişimcilik eğilimleri arasında anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Ayrıca erkek öğrencilerin, kadın öğrencilerden, önlisans ikinci sınıf öğrencilerinin birinci sınıf öğrencilerinden, daha önce çalışanların, çalışmayanlardan daha fazla girişimciliğe eğilimli oldukları saptanmıştır.en_US
dc.description.abstractThe aim of this study is to show whether is there a relationship between entrepreneurship tendencies with the cognitive styles of the students in higher education or not. In this context, data were gathered by conducting a survey to 680 students from Kale Vocational School, Faculty of Economics and Administrative Sciences, Faculty of Education, Faculty of Engineering and Faculty of Tourism in Pamukkale University. The obtained data were analyzed through statistical software. According to research findings; there was a significant relationship between students' cognitive styles and entrepreneurial attitudes. It was also found that students having field independent cognitive style show higher entrepreneurship tendencies with respect to students having field dependent cognitive style. No significant difference was found among the entrepreneurship tendencies of Accounting-Taxation and Finance students, Business Management and Business Administration students, Tourism Travel Services and Tourism Guidance students. On the other hand, significant differences were determined among the entrepreneurship tendencies of Mining Technologies and Civil Engineering, Child Development and Pre-School Teacher licensing departments. It was also found that entrepreneurship tendencies of male students with respect to female students, associate second-year students with respect to first-year students and previous employees with respect to non-employees were higher.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/closedAccessen_US
dc.subjectGirişimciliken_US
dc.subjectBilişsel Stilen_US
dc.subjectAlan Bağımlı-Alan Bağımsızen_US
dc.subjectÜniversite Öğrencilerien_US
dc.subjectEntrepreneurshipen_US
dc.subjectCognitive Styleen_US
dc.subjectField-dependent Fiel-Independenten_US
dc.subjectUniversity Studenten_US
dc.titleYükseköğretimde okuyan öğrencilerin bilişsel stilleri aracılığıyla girişimciliğe yönelik tutumlarının incelenmesi: Pamukkale Üniversitesinde bir uygulamaen_US
dc.title.alternativeExamination of attitudes towards entrepreneurship through the cognitıve styles of students attending university: an application in Pamukkale Universityen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid157036-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid490868en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.languageiso639-1tr-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
crisitem.author.dept33.03. Administration and Organization-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Dilek ŞENEL.pdf2.1 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

64
checked on May 27, 2024

Download(s)

132
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.