Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/25813
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorDuru, Sibel-
dc.date.accessioned2019-09-06T12:05:34Z
dc.date.available2019-09-06T12:05:34Z
dc.date.issued2017-
dc.identifier.citationDuru, S. (2017). Türkiye’de sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretme ve öğrenme ile ilgili inançları. Journal of Human Sciences, 14(4), 4002-4014. doi:10.14687/jhs.v14i4.4956en_US
dc.identifier.issn2458-9489-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/25813-
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.14687/jhs.v14i4.4956-
dc.description.abstractThis study examines the Turkish elementary pre-service teachers’ beliefs about learning and teaching, their preferences concerning instructional practices, and the differences between elementary pre-service teachers in terms of beliefs about teaching, learning and instructional practices at different stages of teacher education programs. Two hundreds eighty nine pre-service teachers participated in the survey and 16 pre-service teachers participated in in-depth interviews. The study employs both quantitative and qualitative research methodologies. The quantitative research methods employed two surveys and computed a series of descriptive, correlation, t-test, ANOVA and regression analyses to answer the research questions. The contrast comparative analysis method is conducted for qualitative data analysis to explore pre-service teachers’ beliefs about teaching and learning. Results reveal that Turkish elementary education pre-service teachers have both traditional and constructivist beliefs about teaching and learning, but the majority of the participants has more constructivist tendencies in some points. The results of the current study also indicate that there are significant differences between the pre-service teachers due to gender, age, field experience, methods courses, and length of time in the program.en_US
dc.description.abstractBu çalışmada Türkiye’deki sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğrenme ve öğretim ile ilgili inançları, öğretim uygulamalarındaki tercihleri farklı değişkenler dikkate alınarak incelenmiştir. Araştırmaya 290 öğretmen adayı katılmıştır ve bu adaylardan 16’sı ile derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada hem nitel hem nicel araştırma dizaynı kullanılmıştır. Nicel araştırma dizaynı için demografik sorularla birlikte iki ölçek kullanılmış ve araştırma sorularına cevap verebilmek için betimsel, t-testi, korelasyon ve ANOVA analizleri yapılmıştır. Öğretmen adaylarının öğrenme ve öğretimle ilgili inançlarını açığa çıkarmak için nitel araştırma dizaynında yapılan derinlemesine görüşmeler nitel veri analizine tabii tutulmuştur. Araştırma sonucuna göre sınıf öğretmenliği öğretmen adayları hem geleneksel (öğretmen merkezli) hem yapılandırmacı (öğrenci veya öğrenen merkezli) inançlara sahiptir. Ancak bu araştırmaya katılan öğretmen adaylarının çoğu özellikle öğretmen öğrenci ilişkisi gibi bazı boyutlarda daha yapılandırmacı eğilimlere sahiptir. Ayrıca, bu araştırmanın sonuçlarına göre öğretmen adaylarının öğrenme ve öğretimle ilgili inançları ve tercih ettikleri öğretim uygulamaları cinsiyet, alan deneyimi (okul deneyimi, öğretmenlik uygulaması gibi) ve sınıf düzeyleri değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermektedir.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherJournal of Human Sciencesen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectteachers’ beliefsen_US
dc.subjectconstructivismen_US
dc.subjectpreservice teachersen_US
dc.titleTürkiye’de sınıf ögretmenligi ögretmen adaylarının ögretme ve ögrenme ile ilgili inançları.en_US
dc.title.alternativePre-service elementary education teachers’ beliefs about teaching and learning in Turkeyen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.volume14en_US
dc.identifier.issue4en_US
dc.identifier.startpage4002en_US
dc.identifier.endpage4014en_US
dc.identifier.doi10.14687/jhs.v14i4.4956-
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.ownerPamukkale University-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextopen-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypeArticle-
item.cerifentitytypePublications-
crisitem.author.dept09.05. Educational Sciences-
Appears in Collections:Eğitim Fakültesi Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
A.9.pdf251.9 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

50
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

24
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.