Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11499/25961
Title: | Katkılı kompozit yaprak yayların mekanik davranışları | Other Titles: | Mechanıcal behavıors of composıte leaf sprıngs wıth addıtıve | Authors: | Kavla, Furkan | Advisors: | Çallıoğlu, Hasan | Keywords: | Composite Spring Leaf Carbon Nanotube Chitosan Glass Fiber Kompozit Yaprak Yay Karbon Nanotüp Kitosan Cam Fiber |
Publisher: | Pamukkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü | Abstract: | Günümüz otomotiv sektöründe hayati öneme sahip süspansiyon sistemleri, yol ko?ullarından kaynaklanan ani ?ok darbelerini sönümleyen ve konfor sağlayan otomotiv parçalarıdır. Enerji tüketimini azaltmak ve emisyon salınımını dü?ürmek için ağırlıktan kazanç otomotiv sektörü için hayati bir öneme sahiptir. Bu nedenle bu çalı?mada, ağırlıkça farklı katkı oranlarına ve farklı takviye açılarına sahip tabakalı kompozit yaylar deği?ken yükler altında nümerik olarak analiz edilerek uygun iyile?tirme ?artları tespit edilmeye çalı?ılmı?tır. Kitosan, karbon nanotüp ve bunların karı?ımından olu?an farklı katkı oranlarında, tek yönlü cam elyaf/epoksi kompozit plakalar prepreg yöntemi ile biri katkısız olmak üzere on adet plaka imal edilmi?tir. Mekanik özelliklerinin tespit edilmesi için su jeti ile plakalardan standart numuneler çıkartılmı? ve çekme ve basma testleri icra edilmi?tir. Her mekanik özelliğin tespiti için be? standart numune kullanılmı?tır. Farklı katkı oranlarına sahip numunelerin mekanik özellikleri birbirleriyle kıyaslanmı?tır. Elde edilen mekanik özellikler, ANSYS ACP PRE&POST analiz programında malzeme özellikleri olarak kullanılmı?tır. Kompozit yay kalınlığı 12 mm olup 60 tabakadan olu?maktadır. Be? farklı tabaka diziliminde modellenen kompozit yaylara 1000 N, 2000 N, 3000 N ve 3750 N kuvvet uygulanarak statik analizleri yapılmı?tır. Statik analizlerde kompozit yayların çökmesi, yayda olu?an normal gerilme ve ?ekil deği?tirmeler incelenmi?tir. Analizler sonucunda katkısız kompozit yaprak yayın katkılı muadillerine göre daha mukavemetli olduğu tespit edilmi?tir. Fiber yönü ile kompozit yaprak yayın yatay ekseni aynı doğrultuda seçilmi? olan Tabaka Düzeni 1 (TD1) [(0°)]60 ile diğer tabaka dizilimleri kıyaslandığında TD1’li kompozit yayın eğilmeye kar?ı daha rijit olduğu tespit edilmi?tir. ACP POST programıyla Tsai-Wu ve Hashin kriterlerine göre hasar analizleri yapılarak en çok deformasyonun yayın uç noktalarında meydana geldiği görülmü?tür. En büyük hasar miktarı 3750 N kuvvet altındaki [(0°5/90°5/45°10/-45°10)]s tabaka dizilimli TD5 yaprak yayında Tsai-Wu kriterine göre olmu?tur. Ayrıca kompozit yaprak yaylar, günümüzde kullanılan aynı ebatlı, tek yapraklı çelik muadili ile kıyaslandığında, daha hafif olmaktadır. Suspension systems are automotive parts which absorb sudden impacts caused by roads and providing comfort have an essential role in the automotive sector. Reducing weight is a fundamental way to decrease energy consumption and emission release. This study establishes improvement conditions by analysing layered composite springs which have different compositions and different support angles under various weights. Ten plates which made with various compositions chitosan and carbon nanotubes, also one-way glass fiber/epoxy composite plates with prepreg method and one neat plates were produced. Standard samples were extracted by water jet and tensile test were applied to identify mechanical properties. Five standard samples were used to identify each mechanical property. Mechanical properties of samples with different compositions were compared. Identified mechanical properties were used as material properties at the ANSYS ACP PRE&POST analysis program. Composite spring thickness were 12 mm and it is composed of 60 layers. Static analysis of composite springs modelled with five different layer order was done by applying 1000 N, 2000 N, 3000 N and 3750 N force. Deflection, stress and shape changes of composite springs were examined at static analyzes. Analyzes show that unalloyed composite leaf spring is more resistant than its counterparts. When Layer Order 1 (TD1) [(0°)] 60 with the same direction for fiber and horizontal axis of composite leaf spring is compared with others, it is seen that composite spring with TD1 is more rigid against bending. Damage analyzes was done with ACP POST program according to Tsai-Wu and Hashin criteria and it is seen that end points of springs were mostly damaged. Most damaged one is the TD5 leaf spring with [(0°5/90°5/45°10/-45°10)]s layer order under 3750 N according to Tsai-Wu standard. In addition to that, composite leaf springs were lighter than mostly used one leaf steel counterparts. |
Description: | Bu tez çalışması PAMUKKALE ÜNİVERSİTESİ BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ KOORDİNASYON BİRİMİ (BAP) tarafından 2017 FEBE052 nolu proje ile desteklenmiştir. | URI: | https://hdl.handle.net/11499/25961 |
Appears in Collections: | Tez Koleksiyonu |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Furkan Kavla.pdf | 6 MB | Adobe PDF | View/Open |
CORE Recommender
Page view(s)
136
checked on Aug 24, 2024
Download(s)
322
checked on Aug 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.