Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/25967
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorYaldır, Hülya-
dc.contributor.authorKoçak, Sabiha-
dc.date.accessioned2019-09-12T13:05:14Z-
dc.date.available2019-09-12T13:05:14Z-
dc.date.issued2019-08-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/25967-
dc.description.abstractİnsanın, yaşama dünyası üzerindeki temel probleminin kendi varoluşu olduğu fikrinden yola çıkan Varoluşçuluğun, ilk düşünürü olarak kabul edebileceğimiz Kierkegaard, 19.yy’da modernizmin ve Aydınlanma Dönemi’nin etkileri henüz devam ederken, aynı problemden hareketle “hakikatin öznellikte” olduğunu iddia eder. Geleneksel anlayış, hakikatin nesnel olduğu yargısında uzlaşır. Kierkegaard ise bu anlamda bir nesnel bakış açısını reddeder çünkü bu anlayışta özne unutulmuş, toplum içinde kaybolmuştur. Kierkegaard’ın felsefesi, onun melankolik ruh halinden ve yaşamından izler içeren bir felsefedir. Kendisi, öznel hakikati keşfetme yolculuğunda olduğu gibi, felsefesi de hayatın bizzat içinde yer alan özne etrafında şekillenir. Nihai amaç, ben’e ulaşmaktır ve bu da ancak din ile mümkündür. Bu çalışmada Kierkegaard’ın varoluşsal düşünmesi, öznel hakikati keşfetme yolları ve temel kavramlarının tartışılması amaçlanmıştır.en_US
dc.description.abstractExistentialim, stems from the idea that man’s main problem in life is his own existence. Kierkegaard, whom we can accept as the first philosopher of existentialism, claims reality is in subjectivness while the effects of Modernism and Enlightenment period was still carring on in the 19th century. Traditional understanding, compromises by the idea of the objectiveness of reality. İn this sense Kierkegaard’s refuses the objective perspective becose in this sense because in this ideology, subject has been completely forgotten and disappeared in the society. Kierkegaard's philosopy is a philosopy that includes vestiges from his melancolic mood and life. Himself, as being in journey of discovery of subjective truth, his philosopy shapes around the subject in life. The ultimate purpose is to achieve individuality and this is only possible with religion. The aim of the study is to discus Kierkegaard's existential thinking, ways of discovering subjective truth and, his basic concepts.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectÖznelliken_US
dc.subjectNesnelliken_US
dc.subjectHakikaten_US
dc.subjectVaroluşen_US
dc.subjectİmanen_US
dc.subjectSentezen_US
dc.subjectSubjectivityen_US
dc.subjectObjectivityen_US
dc.subjectTruthen_US
dc.subjectExistenceen_US
dc.subjectFaithen_US
dc.subjectSynthesisen_US
dc.titleSoren Kierkegaard’da varoluşsal düşünme ve hakikatin öznelliğien_US
dc.title.alternativeExistential thinking and subjectivity of truth for Soren Kıerkegaarden_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid159287-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.ownerPamukkale University-
item.fulltextWith Fulltext-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextopen-
item.openairetypeMaster Thesis-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sabiha Koçak.pdf1.1 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

190
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

346
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.