Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26086
Title: Çatışma yönetimi ve bireysel değerler arasındaki ilişki
Other Titles: The relatıonshıp between conflıct management and ındıvıdual values
Authors: Saçkırk, Türkü
Advisors: Barutçu, Esin
Keywords: Conflict,
Organization
Value
Individual
Management
Conflict management
Çatışma
Örgüt
Değer
Birey
Öğretmenler
Çatışma yönetimi
Publisher: Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
Abstract: Örgütlerde ilişkilerin ve iletişimin rolü muazzamdır. Çalışanların neye değer verdikleri, neyin çatışması, çatışmaya girecekleri ve çatışma durumlarında nasıl davranacakları, değer yargıları ile yakından ilgilidir. Organizasyondaki çeşitli değerlerin kombinasyonu ve aralarındaki çatışma günümüz firmaların ilgilendiği özelliklerinden biridir. Demokratik toplumlardaki farklılıklardan kaynaklanan çatışmaları görmek oldukça doğaldır. Bireyler bulundukları yerel kültürde tutumlar, değerler ve yargılar oluştururlar. Kişi, aile ortamında ve içinde büyüdüğü sosyal çevrede hangi durumlarda çatışmaya gireceğini, çatışma sürecinde nasıl davranacağını, nasıl tepki vereceğini ve çatışmanın sonuçlarını nasıl karşılayacağını öğrenmektedir. Kurumlar açısından yöneticiler, çalışanlar ve firma içindeki çeşitli gruplar sürekli etkileşim halindedir. Farklı sosyo-ekonomik geçmişe ve farklı duygusal olgunluğa sahip farklı ilgi alanları ve yetenekleri olan kişiler, farklı zeka ve kültür seviyelerinde birlikte yaşamaktadırlar. Bu grupların her birinin, kendi değerlerine, bakış açılarına, beklentilerine, kısaca değer yargılarına sahiptir. Bu bazen doğal bir şekilde çatışmalara neden olduğu söylenebilir. Önemli olan, çatışmanın kişisel ve kurumsal amaçlara zarar vermeden uygun şekilde analiz edilip yönetilebilmesidir. Bu, tarafların çatışmaya ilişkin değerlerinin, tutumlarının ve yargılarının incelenmesini gerektirir. Başka bir deyişle, bireyin çatışmaya yaklaşımının inceleme gerektirdiği söylenebilir. Çalışmanın amacı, çatışma yönetimi ile bireysel değerler arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu çalışmada önce çatışma yönetimi ve bireysel değerler ile ilgili teorik yapı oluşturulmuştur. İlgili literatür taramaları sonucu elde edilen teorik bilgiler verilmiştir. Daha sonra, Muğla ilindeki ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinde gerçekleştirilen uygulama çalışmasına yer verilmiştir. Araştırmada, öğretmenlerinin çatışma yönetimi ve bireysel değerlerinin demografik yapılara göre farklılık gösterip göstermediği test edilmiştir. Belirlenen hipotezleri test etmede iki bağımsız grupta t testinden, ikiden fazla bağımsız grup arasında da Tek Yönlü Anova analizlerinden yararlanılmıştır. Çalışanların çatışma yönetimi ve bireysel değerleri ve alt faktörlerine ilişkin değerleri arasındaki ilişkiyi görmek için de korelasyon analizi kullanılmıştır. Bu testleri gerçekleştirmek için SPSS paket programı kullanılmıştır.
The role of relations and communication in organizations is enormous. What employees value, what to engage in conflict, conflict and how they will behave in conflict situations are highly related to value judgments. The combination of various values in the organization and the conflict between each other is one of the characteristics of today's companies. It is quite natural to see conflicts arising from differences in democratic societies. Individuals form attitudes, values and judgments in the local culture in which they are located. The individual learns in which situations he / she will enter into conflict within the family environment and in the social environment in which he / she grows, how to behave in the conflict process, how to react and how to meet the consequences of the conflict. In terms of organizations, managers, employees and various groups within the company are in constant interaction. Individuals with different interests and talents from different socio-economic backgrounds and in different emotional maturity are living together in different intelligence and culture levels. Each of these groups has their own needs, perspectives, expectations, in short, value judgments. This can sometimes be said to cause conflicts in a natural way. What is important is that the conflict can be properly analyzed and managed well without harming personal and institutional goals. This requires the examination of the parties' values, attitudes and judgments regarding the conflict. In other words, it can be said that the approach of the individual to the conflict requires examination. The aim of the study is to examine the relationship between conflict management and individual values. In this research, first of all, theoretical structure related to conflict management and individual values has been established. Theoretical information obtained as a result of related literature searches are given. Then, a survey was conducted in primary, secondary and high schools in Muğla. In this research, it was tested whether the conflict management and individual values of the teachers differ according to demographic structures. T test was used in two independent groups and One Way Anova analysis was used between more than two independent groups to test the hypotheses. Correlation analysis was also used to see the relationship between employees' conflict management and individual values and sub-factors. SPSS program was used to perform these tests.
URI: https://hdl.handle.net/11499/26086
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Türkü Saçkırk.pdf2.04 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

314
checked on May 27, 2024

Download(s)

3,248
checked on May 27, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.