Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26572
Title: Etek üretiminde örnek bir analitik hiyerarşi yöntemi uygulaması
Authors: Ünal, Nezla
Keywords: Analitik hiyerarşi yöntemi
etek
kriter
Analytical Hierarchy Method
skirt
criterion
Abstract: Günümüzde pek çok farklı kritere göre değerlendirilmesi gereken problemler vardır. Bu kriterlerin farklı ?ekilde değerlendirilmesinde kullanılan yöntemlerden bir tanesi de analitik hiyerar?i yöntemidir. Analitik hiyerar?i yöntemi (AHY) birçok farklı kriter içeren karma?ık problemlerin çözümünde faydalanılan ve sonuca karar vermede kullanılan matematiksel bir yöntemidir. AHS modelinin en üst kısmında bir amaç, bu amacın altında kriterler, kriterlerin altında ise seçenekler yer almaktadır. Bu çalı?mada konfeksiyon fabrikalarında üretimi yapılabilen dört farklı modelin altı kritere göre değerlendirilmesinde analitik hiyerar?i yöntemi uygulanmı?tır. Çalı?manın materyalini olarak konfeksiyon fabrikalarında üretilen dört farklı etek modeli baz alınmı? uygulama çalı?ması yapılmı?tır.. Bu belirleme i?leminde dört modele ait altı farklı kriter ölçüm alınmı?tır. Bu kriterler; hammadde, makine, i? gücü, araç gereç, teknoloji ve i? gücüdür. Firmalar karar kriterlerini ve her bir kritere göre etek modellerinin analitik hiyerar?i yönteminin önem düzey ölçeğine göre ikili kar?ıla?tırılması yapılmı?tır. Firmaların karar kriterlerinin modellere göre önem düzeylerini belirlemi?lerdir. Konfeksiyon i?letmelerinin puanlarının ortalamalarına göre karar kriterlerinin önem sıralaması en önemliden ba?lamak üzere; Hammadde ( 0.24), makine(0.21), i?gücü(0.19), araç gereç(0.14), teknoloji(0.13) ve yardımcı malzeme(0.09) olarak sıralanmı?tır. Karar kriterleri genel olarak incelendiğinde ise Model iki tüm kriterlerde birinci sırada, Model 2 ve Model 3’ ün ise altı kritere göre e?it olduğu, Model 1’ in ise son sırada tercih edildiği görülmektedir.
Today, there are problems that need to be evaluated according to many different criteria. One of the methods used to evaluate these criteria differently is analytical hierarchy method. Analytical hierarchy method (AHY) is a mathematical method used in decision making to solve complex problems involving many different criteria. At the top of the AHS model, there is a goal, the criteria below it and the options below it. The material of the study is based on four different skirt models produced in garment factories. In the determination of the skirt model, analytical hierarchy method was used to determine which of the four skirt models of thirty companies operating in the garment sector. In this determination process, six different criteria of four models were taken. These criteria are; raw materials, machinery, labor, tools, technology and labor. The comparison of the decision criteria and skirt models according to the significance level of the analytical hierarchy method was made. They determined the importance level of decision criteria of firms according to models. The ranking of the importance of decision criteria according to the average of the garment enterprises scores is starting from the most important; Raw materials (0.24), machinery (0.21), labor (0.19), equipment (0.14), technology (0.13) and auxiliary materials (0.09) are listed. When the decision criteria are examined in general, it is seen that Model two is the first in all criteria, Model 2 and Model 3 are equal according to six criteria and Model 1 is preferred in the last place.
URI: https://hdl.handle.net/11499/26572
https://doi.org/10.30520/tjsosci.616919
ISSN: 2587-0807
Appears in Collections:Buldan Meslek Yüksekokulu Koleksiyonu

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
10.30520-tjsosci.616919-806520.pdf665.03 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record



CORE Recommender

Page view(s)

114
checked on May 26, 2025

Download(s)

76
checked on May 26, 2025

Google ScholarTM

Check




Altmetric


Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.