Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11499/26619
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorSevim, Serkan-
dc.contributor.authorEker, Merve-
dc.date.accessioned2019-10-04T12:22:57Z-
dc.date.available2019-10-04T12:22:57Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11499/26619-
dc.description.abstractMany of the curricula in various countries worldwide include STEM education, which is composed of the capital letters of “Science, Technology, Engineering and Mathematics” disciplines. There is much research conducted about STEM in Turkey also. In order to have qualified STEM practices in the education system, the perceptions of the teachers about STEM education are required to be identified. In this sense, the current study is aimed to determine the perceptions of the teachers about STEM education. The study was conducted in BİLSEMs (Science and Art Centers) in five of the cities of Aegean Region in 2018-2019 academic years. Teachers were in the branches of physics, chemistry, biology, elementary science, mathematics, information technology, and technology and design. Phenomenology was chosen as a research design for the study. The data was gathered through a semi-structured interview and observation forms developed by the researcher. A total of 21 volunteer teachers, two of whom were not included because of the inadequate data, participated in the study. Content analysis was used to analyze the data. Six themes were constructed named as “The Definition of STEM”, “STEM Perspective”, “Advantages of STEM Education”, Problems in STEM Education”, “Implementation of STEM”, and “Perceptions of Teachers about their Self-Efficacy”. The phenomenon of STEM perception was presented under constructed themes.en_US
dc.description.abstract“Bilim, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik” disiplinlerinin İngilizcelerinin baş harflerinden oluşan STEM eğitimi birçok ülkenin eğitim programlarında yer almaktadır. Ülkemizde de STEM konusunda farklı çalışmalar yürütülmektedir. Eğitimde nitelikli STEM uygulamalarının yer alması için öğretmenlerin STEM eğitimi ile ilgili algılarının belirlenmesi önemli görülmüştür. Ülkemizde alanyazında STEM eğitimi ile ilgili yapılan araştırmaların çoğunun öğrenciler, öğretmenler ve özel yetenekli öğrenciler ile yapıldığı görülmüştür. Bu çalışmada ise ülkemizde Bilim Sanat Merkezlerinde görev yapan STEM alanlarındaki öğretmenlerin görüşleri alınmış ve BİLSEM öğretmenlerinin STEM eğitimleri algılarını belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ege bölgesinde yer alan beş ildeki BİLSEM’lerde gerçekleşmiştir. Öğretmenler fizik, kimya, biyoloji, fen, matematik, bilişim teknolojileri ile teknoloji ve tasarım öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırma yöntemi olarak nitel araştırma desenlerinden fenomenoloji deseninin seçildiği bu çalışmada veriler, araştırmacı tarafından hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme ve gözlem formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma kapsamında bu branşlardan gönüllü olan toplam 21 öğretmen ile görüşme yapılmıştır. Bu öğretmenlerden ikisinden elde edilen veriler araştırmanın amacına hizmet etmediği için veri setine dahil edilmemiştir. Toplanan veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmanın sonucunda elde edilen kodlar benzerlikleri doğrultusunda alt temaların altında birleştirilerek “STEM Tanımı”, “STEM Perspektifi”, “STEM Eğitimi Avantajları”, “STEM Eğitiminde Karşılaşılan Sorunlar”, “STEM Uygulama Süreci” ve “Öğretmenlerin Kendi Yeterlilik Algıları” olmak üzere altı temaya ulaşılmıştır. Araştırmanın ortaya çıkarmayı amaçladığı BİLSEM öğretmenlerinin STEM Algısı fenomeni oluşturulan temalar altında sunulmuştur.en_US
dc.language.isotren_US
dc.publisherPamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsüen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSTEMen_US
dc.subjectBİLSEM Öğretmenlerien_US
dc.subjectSTEM Algısıen_US
dc.subjectTeachers in Science and Art Centersen_US
dc.subjectPerception of STEMen_US
dc.titleBilim sanat merkezlerinde görev yapan öğretmenlerin bilim, teknoloji, mühendislik ve matematik eğitimi algılarıen_US
dc.title.alternativePerceptions of teachers in science and art centers about science, technology, engineering and mathematics educationen_US
dc.typeMaster Thesisen_US
dc.authorid47106-
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid567787en_US
dc.ownerPamukkale University-
item.openairetypeMaster Thesis-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.cerifentitytypePublications-
item.fulltextWith Fulltext-
item.languageiso639-1tr-
item.grantfulltextopen-
Appears in Collections:Tez Koleksiyonu
Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Merve EKER .pdf3.54 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record



CORE Recommender

Page view(s)

374
checked on Aug 24, 2024

Download(s)

958
checked on Aug 24, 2024

Google ScholarTM

Check





Items in GCRIS Repository are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.